sv. Chromatius z Aquileje, 28.2. 2021
Modlitba Páně je trestí křesťanské víry i křesťanského života, ke kterému nás zavazuje její modlitební užívání, jak píše ve svém komentáři k ní jeden z latinských církevních otců a akvilejský biskup sv. Chromatius z Aquileje (+ cca 407/408).
„Pán řekl: ‚Vy se však
k Němu modlete takto‘ (srov. Mt
6,9). Náš Pán, jenž byl uvyklý vyslýchávat ty, kteří se modlí, nám ukázal,
jakými slovy se máme modlit. Jak plná víry
a jak blažená je pro nás tato modlitba,
jejíž uspořádání nám ustavil Učitel života a nebeský Mistr! Jak blaženými také
můžeme být, zachováme-li slova této Modlitby
Páně nejen ústy, ale nejvěrnějším postojem života! Proto Pán ustanovil pro
své učedníky takovou formu modlitby, aby posílil jejich naději
na lidskou spásu,
když říká: ‚Otče náš, jenž jsi na nebesích‘." (14, I, 1)
„Všechno, co je nutné pro naši víru a spásu, je obsaženo v této krátké Modlitbě Páně: neboť vyznáváme víru v Otcovo jméno a prosíme o posvěcení Jeho jména v nás; neboť prosíme o příchod Království Božího a žádáme Ho, aby se v nás splnila Jeho vůle; neboť škemráme o chléb, jak o ten pozemský, tak o ten nebeský, uskutečňující naději naší spásy, a doprošujeme se odpuštění hříchů, i jestliže se modlíme o vzdálení od nás těžkého pokušení; neboť nakonec neustále prosíme Pána o osvobození od Zlého, který je osnovatelem veškerého hříchu." (14, VII, 6)
[Chromatius z Aquileje: Homilie na Matoušovo evangelium, 14. Z polského vydání in: Modlitwa Pańska. Komentarze Ojców Kościoła IV-V w., Kraków 1994, přeložil Lukáš Drexler.]
František z Assisi: Výklad Otčenáše
Evagrius Pontský: Komentář k Modlitbě Páně
Archimandrita Georgios (Kapsanis): Modlitba Páně
Didaché - Učení Pána, hlásané národům dvanácti apoštoly
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.