René Laurentin, 16.11. 2022
René Laurentin (+2017) je dalším teologickým účastníkem Druhého vatikánského koncilu, jehož 60. výročí započetí si letos připomínáme. Ač tento francouzský teolog je nejvíce spjat s mariologií nebo charismatickou obnovou, věnoval se i mnoha dalším teologickým nebo společenským tématům. Jedním z nich bylo i tvrzení mnoha dobových filosofů, že "Bůh je mrtev", na což Laurentin zareagoval celou knihou, z níž pochází i následující úryvek o víře, přinášející světlo v temnotě.
Víra
není světlem jako ostatní. Ti, kdo věří z hloubi srdce,
tomu dobře rozumějí ještě dříve, než je jim to vysvětleno. Víra osvětluje jejich
cestu jako oblak, který vedl Židy pouští, oblak ve dne temný a v noci zářivý, neboť
kvůli nám zmírňuje jas Boží. Ten, kdo od víry očekává příliš jasné a hmatatelné
světlo, je zklamán, zatímco ten, kdo vstupuje do noci, v ní nachází bezprostřední
světlo.
Víru můžeme také přirovnávat k hvězdě, která vede námořníka: neosvětluje vlny, po nichž loď v noci pluje, ale dává jí neochvějný směr.
Víra je také jistotou, jistotou, která není jako každá jiná. Ne takovou, kterou má člověk, když se dotýká a zakouší hmatem, ne takovou, jakou požadoval apoštol Tomáš: „Dokud ... nevložím svůj prst do místa po hřebech a svou ruku do jeho boku, neuvěřím."
„Blahoslavení, kteří neviděli, a přesto uvěřili" - odpovídá mu Ježíš (srov. J 20,25-29).
Víra nedává ani jistotu matematických úvah, jejichž závěry se prosazují díky vnitřní zřejmosti.
Jistota víry se neměří ověřitelnou jasností jejího předmětu, i když víra má své světlo; neměří se váhou jejích důvodů, ačkoli má pro sebe velmi vážné důvody. Neměří se ani silou vůle, která s ní souhlasí, ačkoli víra vyžaduje pevný souhlas vůle.
Jistota víry nespočívá v ověřitelné zřejmosti podle lidských měřítek, ale v samotné hodnotě Božího svědectví. Pokud věříme, je to proto, že nám to Bůh zjevil. Jsou lidé, kterým věříme na slovo, i když to, co říkají, se nám nezdá nesporné a překvapuje nás to. Věříme jim, protože jsou hodni víry. My, kteří nejsme vědci, věříme mnoha věcem, protože lidé vědy tvrdí, že pro ně mají důkazy. Věříme jim na slovo. A podobně i v životě věříme lidem, kteří nám vyprávějí o věcech, které viděli a které jsme my neviděli. Většinu věcí, které známe, známe nikoli z vlastní zkušenosti, ale ze svědectví někoho jiného, protože důvěřujeme těm, kteří to vědí a kteří o tom hovoří. A na tom stavíme silná přesvědčení.
Nejsilnějším přesvědčením v této oblasti víry je to, které pochází od Boha, od nejvyššího Svědka, Absolutní Pravdy: že jedině Bůh může kompetentně mluvit o Bohu.
V tom je podstata víry: přilnout k Bohu zjevujícímu se a zjevenému, k Bohu, který se odhaluje, nebo spíše odhaluje v sobě ten život, který nám nabízí: „Bůh je láska, ... a my jsme ... uvěřili v lásku," říká jasně (1J 4,8.16).
Jednotlivé pravdy obsažené v dogmatech jsou jen různými stěnami obroušeného kamene, kterým je jediná pravda, láska Boží, Bůh-Láska darovaný a rozdaný skrze Krista.
Víra je darem Boha ve dvou rovinách. Za prvé, Bůh se jednou provždy objektivně zjevil v Ježíši Kristu. On pak pravdu tohoto Zjevení zjevuje každé křesťanské generaci, každému křesťanu v Církvi. Víra je pro každého z nás osobně darem Božím.
[René Laurentin: Skutečně je Bůh mrtev?, kap. „Je víra jistotou?", část „Temný a zároveň zářivý oblak". Z polského vydání (Laurentin, R.: Czy Bóg umarł, Warszawa 1969 /fr. Dieu est il mort?, 1968/, s. 47-49) přeložil Lukáš Drexler.]
Maria, naše Matka
Nejzazší dar Lásky
Řehoř z Nyssy: Poznání Boha
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha
John Henry Newman: O víře, Ježíšovu Srdci a andělích
Petr Chrysolog: Vírou mudrců byla slavnostně ohlášena víra pohanů
Theofil Antiochijský: Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha
Yves Congar: Nehledat ve světě svůj vlastní prospěch, ale spatřovat v něm Boha
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Marian Zawada: Mystická zkušenost jako zkušenost eschatologická
Origenes: Jak je možné poznat Boha a obdržet od něho spásu?
Diadochos z Fotiké: O lásce, bázni, víře a touze
Hana Rakusová: Jak rudé šípky hoří víra
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.