Adrienne von Speyr, 24.5. 2018
Švýcarská mystička Adrienne von Speyr (+1967) nás ve svém komentáři ke mši svaté v díle "Die heilige Messe" učí mj. tomu, že "veškerý obsah liturgického konání lze pochopit výlučně ve světle trojjediného jednání Boha", a proto je mše počínána vyznáním Nejsvětější Trojice při znamení kříže.
Posvátné
liturgické konání Církve začíná znamením Trojice. Liturgie nejen že bude slavena
ke cti tří Božských Osob, ale veškerý obsah liturgického konání lze pochopit výlučně
ve světle trojjediného jednání Boha, neboť milost našeho Pána Ježíše Krista nám
byla dána jedině díky obětující se lásce Boha Otce, abychom mohli mít účast na
společenství Ducha Svatého. Proto se liturgické modlitby Církve obracejí
k nejzazšímu prameni, ze kterého prýští veškeré obdržené a vyprošené
milosti, k Bohu Otci, který nám daroval zosobnění své milosti, když nám daroval
svého Syna a přikázal Mu dát svůj život za nás, abychom se i my skrze Něj - a
nyní také v Něm - stali účastnými Jeho aktu sebeobětování, jenž se opětovně
uskuteční v právě se rozpočínajícím liturgickém konání a jenž umožňuje to,
že Otec a Syn nám udělí dar jednoty v Duchu Svatém. Jedině ve znamení trojjediného
Boha, jednajícího vůči nám jako první, a vstupujíc v nejdůvěrnější jednotu
s Jeho trojjediným konáním se Církev může osmělit vkročit do této sféry, ne
jen pokorně prosíc Boha o vpuštění do ní, ale v poslušnosti berouc účast
na Jeho konání, poněvadž podle slov Ježíše je Církvi přikázáno, aby to činila „na
moji památku".
[Kapitola z knihy Adrienne von Speyr: Die heilige Messe. Podle polského překladu (Adrienne von Speyr: Msza święta, Poznań 2018) a s přihlédnutím k anglickému překladu (Adrienne von Speyr: The Holy Mass, San Francisco 1999) přeložil Lukáš Drexler.]
"Já jsem alfa i omega, první i poslední"
Modlitba za osvobození od sebe sama
Modlitba odevzdání toho, co nemám
Nekonečnost v konečném
Maria, Služebnice Pána
Skrze Marii ke Kristu
Lumina
Lukáš Drexler: U Boha a u lidí
Basil Veliký: Kdo přijímá Ducha, přijímá zároveň Otce i Syna
Marie od Vtělení (Guyart): Uchvácena a pohlcena viděním Nejsvětější Trojice
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.