Tertulián, 1.6. 2023
Raněkřesťanský apologeta Tertulián (+220) je zastáncem toho mínění, že součástí stvoření člověka "k obrazu a podobě Boží" je i tělo člověka, které bylo stvořeno k obrazu Toho, jenž se v jistý dějinný okamžik "stal tělem" neboli člověkem, tj. jednoho z Trojice - Syna, který jakožto Bůh spolu s Otcem i Duchem stvořil člověka coby korunu stvoření.
Jestliže tě nadále svým počtem pohoršuje Trojice,
kvůli tomu, že nevede k prosté jedinosti, pak se tě zeptám, na základě
čeho jediný a osamocený říká v množném čísle: „Učiňme člověka k
našemu obrazu a k naší podobě" (Gen 1,26)[1],
když by bylo v takovém případě třeba říci: „Nechť učiním člověka
k mému obrazu a k mé podobě", když je tedy jediným a osamoceným?
Avšak i v následujícím: „Hle, Adam
se stal jakoby jedním z nás" (Gen
3,22) - klame snad nebo žertuje, když hovoří v množném čísle, když je tedy
jediný, samotný a osamocený? Nebo snad hovořil k andělům,
jak to vykládají Židé, kteří neuznávají Syna?
Nebo také, jsa sám zároveň Otec,
Syn i Duch[2],
se ukázal v množném čísle a mluvil sám k sobě v množném čísle?
Kdepak, avšak protože s ním byl již Syn, druhá osoba, jeho Slovo,
a onen třetí, Duch v Slovu, proto prohlásil v množném čísle: „učiňme" a „našemu" a „nás".
S kým však činil člověka a komu ho činil podobným? Zajisté se Synem, který
měl na sebe v budoucnu odít lidství, a s Duchem, který měl lidství
posvěcovat; to s nimi rozmlouval v jednotě Trojice jako
s pomocníky a spoluúčastníky. Nakonec následující slova Písma
rozlišují mezi osobami: „I učinil Bůh
člověka, k obrazu a podobě Boží ho učinil" (Gen 1,27) - proč ne: „ke svému", když ten, který činil, byl pouze
jediný a nebylo nikoho dalšího, k čímu obrazu činil? A přesto byl někdo, k čímu
obrazu činil: bezpochyby k obrazu Syna, který jako budoucí člověk nejdokonalejší
a nejpravdivější přikázal nazvat svým obrazem člověka, jenž měl být tehdy utvořen
z hlíny (srov. Gen 2,7), obraz a
podoba pravdy.
[Tertulián: Adversus Praxeam („Proti Praxeovi"), XII, 1-4. Na základě latinského znění (Migne, J.-P.: Patrologia latina, I, 167D-168C) a polského vydání (Trójca Święta. Tertulian: Przeciw Prakseaszowi, Hipolit: Przeciw Noetosowi, Kraków 1997) přeložil Lukáš Drexler.]
Modlitba je duchovní oběť
Požíváme a ctíme eucharistii a značíme se znamením Kříže
Uplatnění preskripce vůči heretikům
Nejsvětější Trojice
Augustin: O Trojici (De Trinitate)
Antonín Salajka: O trojjediném Bohu
Jan Pavel II.: Člověk, obraz milujícího Boha
John Henry Newman: Traktát o Nejsvětější Trojici
Hans Urs von Balthasar: Syn je vzorem i cílem světa
Irenej z Lyonu: Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý
Theresien Bartoňová: Člověk stvořený k obrazu a k podobě Boha
Irenej z Lyonu: Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý
Polská biskupská konference: Manželství - živý obraz Nejsvětější Trojice
Jan van Ruysbroeck: Jednota v Trojici, Trojice v Jednotě - jeden všemohoucí Bůh
Jan Pavel II.: Muž i žena stvořeni k obrazu a podobě Boha, Boha Trojjediného
Hilarius z Poitiers: Křtěte národy ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého
Lukáš Drexler: Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Pavel Evdokimov: Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka
Augustin: Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
Řehoř z Nyssy: Proti Eunomiovi (Contra Eunomium)
Atanáš Alexandrijský: Trojice je svatá a dokonalá
Adrienne von Speyr: Vzývání Nejsvětější Trojice
Dominik Pecka: Jako muže a ženu je stvořil
Albert Veliký: Modlitba k Nejsvětější Trojici
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
[1] Srov. podobnou argumentaci in: Theofil Antiochijský: Autolykovi, 2, 18; Irenej z Lyonu: Adversus haereses, IV, 20, 1; Origenes: Komentář k Janovu evangeliu, 2, 14, 67.
[2] Toto je narážka na herezi modalismu, která hlásá, že Bůh je jediná osoba, která na sebe bere různé role neboli různé způsoby projevu - tzv. „mody".
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.