Pavel Evdokimov, 21.12. 2020
Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Ve
své nauce na téma poznání Boha
východní otcové především zdůrazňují, že Boží plán stvoření
člověka
již v sobě nese zárodek budoucího vtělení
Slova.
Stvoření a vtělení jsou v sobě navzájem obsaženy, jedno je naplněním druhého.
Proto z hlediska Východu by ke vtělení došlo i tehdy, kdyby nedošlo k pádu,
coby výraz Boží lásky a konečná podoba společenství Boha a člověka. Ikona Theotokos,
Marie držící v náručí Děťátko Ježíš, je právě ikonou vtělení, Eleusa
je nevypověditelnou něžností spojující Božství a lidství. Eucharistické
pojetí eklesiologie
rovněž prohlubuje to samé tajemství vtělení‑společenství a ukazuje v Církvi
místo bytostného sjednocení Boha a člověka.
Toto tajemství může být námi tušené: „neboť v člověku je obsažena míra možnosti poznání Boha,"[1] jak řekl sv. Řehoř z Nyssy. Chtěje nás pak učinit schopnými odpovědět na touhu Boží, „Bůh vdechl do lidského srdce touhu po Bohu,"[2] jak poznamenal sv. Maxim Vyznavač. Tak tedy již ve své přirozenosti, stvořené k obrazu Božímu, je člověk předurčen k poznání Boha[3].
[Z polského vydání Paul Evdokimov: Duch Święty w tradycji prawosławnej (orig. LʼEsprit Saint dans la tradition orthodoxe, 1969), Poznań 2012, s. 39-40, přeložil Lukáš Drexler.]
Theotokos archetypem nekněžského charismatu ženy
Žena je pro muže a muž skrze ženu
Láska podle míry Boha
Proč se Bůh vtělil
Izák ze Stelly: Maria a Církev
Emilián Soukup: Bohorodička
CH.-V. Héris: Tajemství Vtělení
Augustin: Proč se Kristus narodil z ženy
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Řehoř Veliký: Ten, který je věčný, se ukázal v čase
Hans Urs von Balthasar: Syn je vzorem i cílem světa
Louis Bouyer: Konečným cílem Vtělení je Kristus celý
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Cyril Alexandrijský: Jednorozený se stal prvorozeným, aby nás obohatil Bohem Otcem
Tertulián: Učiňme člověka k obrazu našemu, k obrazu Syna vtěleného - jednoho z Trojice
Lukáš Drexler: Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Hilarius z Poitiers: Vtělení Boha Slova je zárukou naší nesmrtelnosti
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Řehoř Naziánský: O podivuhodné výměně
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Lev Veliký: Řeč na Narození Páně
[1] Řehoř z Nyssy: Homilie o blahoslavenstvích, hom. 6; in: PG 44, 1269B-C (v řec. dosl.: „v tobě je míra poznání Boha" - pozn. překl.; viz: PG 44, 1269D-1272A).
[2] Maxim Vyznavač: Ambiguorum liber; in: PG 91, 1312A-B.
[3] Tím nejvyšším poznáním Boha člověkem, lidskou přirozeností je - v intenci biblického pojmu poznání, které nezahrnuje primárně poznání intelektuální, ale poznání celostné, bytostné, vč. lidské tělesnosti a smyslů - právě Vtělení Boha, který se stává člověkem a tak v nejvyšší míře sjednocuje lidství s Božstvím a Božství s lidstvím: lidství bytostně „poznává" Božství, Boha tím, že je při vtělení bytostně „poznáno" Bohem, k čemuž bylo lidství podle Pavla Evdokimova Bohem předurčeno už od okamžiku jeho stvoření, neboli řečeno augustinovskými slovy: „člověk je schopen Boha (capax Dei)" (srov. Augustin: De Trinitate, XIV, VIII, 11), tzn. schopen mít účast na Božím životě a na Boží přirozenosti, aniž by tím člověk přestal být člověkem a Bůh Bohem. Vyvrcholením pak této účasti Boha na lidství a člověka na Božství je eschatické zbožštění člověka a spolu s ním a skrze něj i celého stvoření. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.