Pavel Evdokimov, 27.11. 2023
Ani v duchovní rovině, tak jako v té tělesné, není ženě odňata její výsostná mateřská úloha, jak o tom píše význačný pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970). Koneckonců tuto výsostnou úlohu ve své osobě dokonale vyjádřila a naplnila Panna Maria, Matka Boží, duchovní matka všech duchovních matek a sama Oranta par excellence.
Jestliže v dějinách je žena (duchovenským) stavem níže než muž, pak v rovině charismatické konstatujeme dokonalou rovnost mužů a žen. Ženy nejsou „matkami" Církve[1], ale matkami duchovními z téhož titulu, z jakého duchovní otcové a některé z žen jsou ctěny jako „rovné apoštolům". Didaskalia zde předkládají významné upřesnění: „Diákon stojí na místě Krista a máme jej milovat. A máme ctít diákonky, neboť zaujímají místo Ducha Svatého."[2] Toto tvrzení jasně syntetizuje tradici: muž je ontologickým místem Slova a žena Ducha Svatého. Právě proto jsou v symbolice liturgického shromáždění ženy nazývány oltářem a reprezentují modlitbu. Žena je orantou, obrazem adorující duše, lidským bytím stávajícím se modlitbou, čistou obětí a bezvýhradným darem. Ona je ve znamení Ducha, který ve vyprávění o stvoření „vysedává" vejce světa[3]; ona skrze své bytí modlitbou ve své mateřské péči „vysedává" život, bere jej do svých rukou a pozvedá k Bohu.
[Úryvek ze stati Pavla Evdokimova: „Panagion et Panagia", in: Bulletin de la Société Française dʼÉtudes Mariales, Le Saint-Esprit et Marie. III. Perspectives oecuméniques et conclusions doctrinales, 27, Paris 1970. Z polského vydání (Paul Evdokimov: „Duch Święty i Matka Boża", in: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie, II, Niepokalanów 1991, s. 120) přeložil Lukáš Drexler.]
Láska podle míry Boha
Žena je pro muže a muž skrze ženu
Theotokos archetypem nekněžského charismatu ženy
Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka
Marian Zawada: Rodinnost Boha
Láska plodí milovaného i milujícího
Skrze modlitbu jsme spolustvořitelé světa
Lukáš Drexler: O trojím mateřství Panny Marie
Basil Veliký: "... a duch Boží se vznášel nad vodami"
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Jan Pavel II.: Muž i žena stvořeni k obrazu a podobě Boha, Boha Trojjediného
L. Drexler: Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Theresien Bartoňová: Člověk stvořený k obrazu a k podobě Boha
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Marie Celesta Crostarosa: O trojím mateřství Boha
Józef Naumowicz: Namáhat se ku porodu Krista
Jan Pavel II.: Člověk, obraz milujícího Boha
Mistr Eckhart: O rození Slova Otcem
Josef Blaha: Na počátku bylo světlo
Tomáš Akvinský: O trojím rození
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
[1] Ve srovnání s tzv. „otci Církve" neboli s „církevními otci". Pozn. překl.
[2] Didascalia apostolorum, IX. Pozn. překl.
[3] Autor zde odkazuje na zprávu o stvoření ve starozákonní knize Genesis, kde se mj. píše: „... a nad vodami se vznášel Duch Boží" (Gen 1,2), kdy díky tomu, že v hebrejštině je výraz „Duch" (hebr. Ruah) rodu ženského, bylo toto místo často vykládáno přirovnáním činnosti Ducha na počátku stvoření k orlici, která v hnízdě svým mateřským teplem zahřívá svá vejce, dokud se z nich nevylíhne nový život. Tak i Duch Svatý byl chápán jako mateřsky pečující při zrodu stvoření „na počátku", jakoby s ochranitelsky rozepjatými křídly podobně jako orlice nad svým hnízdem, a právě proto toto „mateřství Ducha" Evdokimov spojuje s duchovním mateřstvím ženy, která se svým duchovním mateřstvím a svým „bytím modlitbou" ustavičně přimlouvá za tento svět jako oranta, „dokud nebudeme dotvořeni do podoby Kristovy" (srov. Gal 4,19). Více viz v článku: Basil Veliký: „... a duch Boží se vznášel nad vodami". Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.