Lukáš Drexler, 1.1. 2023
Mateřství Panny Marie není vztaženo pouze ke Kristu, jejímu i Božímu Synu, ale i k její vlastní spáse i ke všem věřícím, kteří jsou jejími vlastními syny v Synu a skrze Syna.
Slovo se v Marii stalo tělem třikrát či trojím způsobem, ač vše jedním a jediným věčným aktem téhož jediného věčného Slova: jednou hypostaticky, kdy se v ní stala tělem druhá Božská Osoba (tj. hypostaze) - Syn; podruhé participací, kdy Maria díky dokonalému sjednocení své vůle s vůlí Boží a díky působení Boží milosti a své bezvýhradné spolupráci s ní dosáhla vrcholného stupně účasti na věčném životě Slova a potažmo celé Trojice; a potřetí díky dvěma předchozím způsobům tak, že coby Matka Krista - tj. „Hlavy Těla, totiž Církve" (srov. Kol 1,18) - v sobě nosí a rodí (srov. Gal 4,19) i „celé Tělo" svého Syna, kterým je Církev - Tělo Slova.[1]
Proto je Maria matkou Krista trojím způsobem: matkou vtělené Boží Osoby Syna, Ježíše Krista, co do jeho lidství; matkou „druhého Krista" (alter Christus)[2] v sobě coby dokonalá učednice svého Pána podle slov Pána: „Kdo činí vůli mého Otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka" (Mt 12,50); a matkou Kristova Těla - Církve, neboť je matkou Hlavy‑Krista, „z něhož roste celé Tělo" (Ef 4,16) Mariina Syna.
Maria souznělá
Odevzdat se Marii
"A hned vyšel ven..."
Holubice nového stvoření
Panna Maria - Matka Boží
Mění se přirozenost člověka?
Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Tajemství Kristova probodeného boku a Srdce ve středověké benediktinské tradici
Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí
Zvěstování Panně Marii - počátek "nového stvoření"
Jsou křesťanští mystici breathariáni?
V čem spočívá věčný život
Emilián Soukup: Bohorodička
Tomáš Akvinský: O trojím rození
René Laurentin: Maria, naše Matka
Charles de Foucauld: Hle, Matka tvá
Lukáš Drexler: Panna Maria - Matka Boží
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Mistr Eckhart:
Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Efrém Syrský: Toho, jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Pavel Evdokimov: Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Mikuláš Ďurkáň: Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Louis Bouyer: Konečným cílem Vtělení je Kristus celý
Bernard Przybylski: Matka Boží a Nejsvětější Trojice
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Emilián Soukup: Maria - Matka božské milosti
Hildegarda z Bingenu: Hymnus ke svaté Marii
Adrienne von Speyr: Maria, Služebnice Pána
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
John Saward: Maria, Matka Nebeské Many
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
František Saleský: List o narození Páně
Mistr Eckhart: O rození Slova Otcem
Láska plodí milovaného i milujícího
CH.-V. Héris: Tajemství Vtělení
Izák ze Stelly: Maria a Církev
Proč se Bůh vtělil
[1] Srov. např. slova sv. Augustina (†430): „V lůně Panny byli spojeni dva, Ženich a nevěsta, Ženich - Slovo a nevěsta - tělo, jak stojí psáno: ‚budou dva v jednom těle‘ (Gen 2,24), a jak praví Pán v evangeliu: ‚již tedy nejsou dva, nýbrž jedno tělo‘ (Mt 19,6) (...) K tomu tělu se připojuje Církev a povstává celý Kristus, Hlava a tělo" (In Epistolam Ioannis ad Parthos tractatus decem, I, 2), nebo týž jinde: „Kristus se tedy stal Hlavou Církve, má jedno tělo i údy. (...) My, kteří jsme se oděli v Krista, jsme Kristus se svou Hlavou... Zjevně náležíme ke Kristu, a poněvadž jsme jeho údy a jeho tělo, jsme se svou Hlavou jeden člověk" (Enarrationes in Psalmos, C, 3).
[2] Srov. výrok sv. Cypriána (†258): „Christianus alter Christus" („Křesťan je druhý Kristus"), který lze v různých variacích najít i u dalších starověkých církevních autorů (Tertuliána ad.). Tuto skutečnost vyjadřuje již sám Pán Ježíš Kristus na kříži, když při pohledu na apoštola Jana řekl k Marii: „Ženo, hle, tvůj syn!" (J 19,26).
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.