Irena Saszko, 4.5. 2022
Nový Zákon je přechodem od toho Starého mimo jiné v tom, že Zákon Boží je zapsán již nikoliv do desek kamenných, ale do desek "z masa a krve", kdy Bůh zapisuje své jediné Slovo, svůj odvěký Zákon - svého Syna do tělesného lůna Panny Marie a sám se tak stává tělem, aby tento Zákon skrze své lidství vyhlásil i sám v sobě naplnil, jak to naznačuje i pravoslavná liturgická tradice, o níž pojednává polská teoložka Irena Saszko.
Slova Starého zákona nám zjevují Boží Zákon, který obdržel Mojžíš na hoře Sinaj. Když Mojžíš, s Desaterem sepsaným na Deskách, sestupoval z hory, zahlédl nevěrnost vyvoleného národa, který se klaněl vlastnoručně vytvořenému zlatému teleti. Vzplanul tehdy hněvem a „odhodil z rukou svoje Desky a roztříštil je u úpatí hory" (Ex 32,19). Tento obraz použil Kosmas Mnich (7. stol.), když přirovnával Marii k „Deskám, popsaným Bohem"[1]:
„Bohem utvořené Desky, popsané Božím Duchem, Mojžíš v hněvu svém rozbil, avšak jeho Panovník uchoval svoji Rodičku neporušenou."[2]
Mojžíšem rozbité Desky s Desaterem jsou symbolem neporušeného panenství Nejsvětější Matky, v niž bylo „Prstem Božím" (srov. Ex 7,15; Lk 11,20) zapsáno Slovo, naplňující v sobě Zákon Lásky (Mandatum Novum [„Nové přikázání"[3]]). Mojžíšovy Desky jsou pouze souborem příkazů a zákazů. Když však přichází Ten, o němž je psáno ve svitku Knihy (srov. Žid 10,7[4]; Ž 40,9), na zemi se naplňuje Boží vůle až do poslední jóty (srov. Mt 5,18). Bez souhlasu Marie by to nebylo možné. Díky své disponovanosti vůči Stvořiteli se Bohorodička bezprostředně zasloužila o naplnění vůle Boží ve světě, když se stala panenskou Matkou Vtěleného Slova.
[Kapitolu z knihy: Irena Saszko: Rozświetlona przez Światłość Trójsłoneczną. Relacja Theotokos do Osób Trójcy Przenajświętszej w tradycji liturgicznej Kościoła prawosławnego, Lublin 2014, s. 113-114, přeložil Lukáš Drexler.]
Emilián Soukup:
Bohorodička
Efrém Syrský: Píseň
o Nejsvětější Panně
Lukáš Drexler: Panna
Maria - Matka Boží
Wincenty Granat:
Boží mateřství Panny Marie
Emilián Soukup:
Maria - Matka božské milosti
Jan od Kříže: O
Slovu Božím - Del Verbo divino
Wincenty Granat:
Účast Marie na díle vykoupení
Gabriel od sv.
Marie Magdaleny: Maria Prostřednice
Mikuláš Ďurkáň:
Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
Pavel Evdokimov: Theotokos archetypem nekněžského charismatu ženy
Scott Hahn: "A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem"
Efrém Syrský: Toho,
jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Brigita Švédská:
Andělova řeč o vznešenosti blahoslavené Panny Marie
Epifanius ze
Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Roberto Zavalloni:
Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 1
Bernard Przybylski: Matka Boží a Nejsvětější Trojice
Reginald Dacík:
Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Jacek Salij:
Mariánská dogmata a Písmo svaté
Jan Maria Vianney:
Panna Maria, prostřednice
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Panně Marii
John Saward: Maria, Matka Nebeské Many
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
[1] Ranní chvály Slavnosti Zesnutí Nejsvětější a Slavné Paní naší Bohorodičky a Vždy Panny Marie, Kánon Kosmy Mnicha, tón 1., píseň 6., troparion, Minieja prazdnicznaja, s. 715.
[2] Ranní chvály Slavnosti Zesnutí Nejsvětější a Slavné Paní naší Bohorodičky a Vždy Panny Marie, Kánon Kosmy Mnicha, tón 1., píseň 7., troparion, Minieja prazdnicznaja, s. 715-716.
[3] Srov. J 13,34. Pozn. překl.
[4] „Proto jsem řekl: ‚Zde jsem, abych konal, Bože, tvou vůli, jak je o mně psáno ve svitku knihy.‘" Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.