sv. Bernard z Clairvaux, 2.10. 2023
Víra v anděly strážné patří ke křesťanství od samého počátku, proto není nic divného, když středověký cisterciácký světec a mystik Bernard z Clairvaux (+1152) vyzývá křesťany k osobnímu vztahu s nimi, neboť tito andělé jsou Bohem posláni pro naši pomoc na cestě k věčné spáse.
„Svým andělům
o tobě přikázal, aby tě střežili na všech tvých cestách" (Ž 91,11). Ať Pána velebí jeho milosrdné
skutky, jeho podivuhodná činy, které prokázal lidským synům! (srov. Ž 107,8) Ať ho oslavují, ať se říká mezi
národy: „Pán s nimi učinil úžasné věci!" (srov. Ž 126,2) Pane, co je smrtelník, že na něj pamatuješ nebo že si ho
tak vážíš? (srov. Job 7,17; Ž 8,5) Vážíš si ho, staráš se o něj, pečuješ
o něho. Nakonec mu posíláš svého Jednorozeného,
sesíláš svého Ducha,
slibuješ také, že spatří tvou tvář! A aby nebylo v nebesích
nic, co by se vymykalo účinné péči o nás, posíláš nám k službám ony blažené duchy,
pověřuješ je, aby byli našimi strážci, přikazuješ, aby byli našimi vychovateli.
(...)
„Svým andělům o tobě přikázal, aby tě střežili na všech tvých cestách." Jakou jen úctu ti mají vnukat tato slova, jakou zbožnou oddanost mají v tobě vzbudit, jakou důvěru dodat! Úctu k jejich přítomnosti, zbožnou oddanost za jejich blahovůli, důvěru v jejich ochranu. (...) Jsou tedy přítomni a jsou přítomni u tebe, jsou nejen s tebou, ale i pro tebe. Jsou zde, aby tě chránili, jsou zde, aby ti prospívali. (...) Avšak třebaže jim to Bůh přikázal, přesto ani jim nesmíme být nevděční. Vždyť ho poslouchají z tak velké lásky a nám pomáhají v tak velké potřebě! Buďme proto takovým ochráncům zbožně oddáni, buďme jim vděční, opětujme jim lásku, uctívejme je, jak jen můžeme a máme. Celou svou lásku a úctu však věnujme tomu, od kterého máme jak oni, tak my všechno, čím můžeme uctívat nebo milovat a čím si zasluhujeme být milováni nebo ctěni. (...)
Proto, bratři, v něm milujme něžně jeho anděly jako budoucí spoludědice a prozatím jako vykonavatele a opatrovníky, které Otec ustanovil a postavil před nás. Nyní jsme totiž Boží děti, i když to ještě není vidět (srov. 1J 3,2), poněvadž jsme dosud maličcí a jsme pod vykonavateli a opatrovníky a prozatím se ničím nelišíme od služebnictva (srov. Gal 4,1-2).
Ostatně, i když jsme tak maličcí a zbývá nám tak velká, a nejen tak velká, ale i tak nebezpečná cesta, proč bychom se přesto báli s takovými ochránci? Ti, kteří nás opatrují na všech našich cestách, nemohou být přemoženi, ani svedeni a ještě méně pak mohou svádět[1]. Jsou věrní, jsou rozumní, jsou mocní. Proč se chvějeme? Jen je následujme, držme se jich a zdržujme se pod ochranou Boha nebes!
[Bernard z Clairvaux: Sermo 12 in psalmum „Qui habitat", 3.6-8; in: Opera osmia, Edit. Cisterc. 4 (1966), 458-462. Český překlad převzat ze samizdatového vydání Denní modlitby církve a upraven a doplněn redakcí Revue Theofil.]
A jméno té panny bylo Maria
Miluji, protože miluji; miluji, abych miloval
Dopis Bernarda z Clairvaux Hildegardě z Bingen
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Panna Maria, Královna mučedníků
Přijde k nám Boží slovo
Hledání moudrosti
O činnosti
Terezie z Lisieux: K andělu strážci
Josef Pospíšil: Andělé 1 - Existence andělů
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Étienne Gilson: Učení sv. Bonaventury o devateru andělských kůrů
Peter Markovič: Všeobecný úvod ke Kázáním na Píseň písní sv. Bernarda z Clairvaux
Peter Markovič: Stručné dějiny křesťanského výkladu Písně písní do sv. Bernarda z Clairvaux
Marie od Vtělení (Guyart): Uchvácena a pohlcena viděním Nejsvětější Trojice
Brigita Švédská: Andělova řeč o vznešenosti blahoslavené Panny Marie
Ivan Bentchev: Ikony anjelov 1/3 - Biblické učenie o anjeloch
Řehoř Veliký: Výklad jmen hlavních andělů
[1] Podle křesťanské tradice nejen člověk, ale i andělé prošli zkouškou, ve které část z nich neobstála a definitivně se odvrátila neboli odpadla od Boha, čímž se tito stali démony neboli nečistými duchy, a část z nich, která naopak v této zkoušce obstála, je definitivně zakořeněna v dobru, v Bohu a v blažené věčnosti, takže již není možné, aby tito odpadli od Boha. Toto jejich definitivní přilnutí vůlí k Bohu a k dobru pak nedovoluje ani to, aby sváděli člověka, jak to dělají padlí andělé neboli démoni ve své nenávisti k Bohu a k jeho člověku. Podobná definitivní volba jako anděly čeká na konci života i každého člověka, aby se tím zpečetil jeho věčný úděl buď ve věčném zavržení s padlými anděly, nebo ve věčné blaženosti s dobrými anděly, všemi svatými a především s Bohem, který si přeje spásu všech, a proto za ni podstupuje oběť sebe sama. Pozn. red. RTh.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.