Abychom nakonec Kristu "byli podobni", jak píše apoštol Jan (srov. 1J 3,2), musíme si coby křesťané projít tím, čím si prošel sám náš Pán a Bůh Ježíš Kristus coby Hlava svého Těla - Církve, jak stručně a výstižně zvýrazňuje sv. Augustin (+430).
Přečteno 1412xcelý článek
Slovo Ježíšovo je jako eucharistie, protože jak slovo, tak eucharistie je vždy sám Pán. To je jedno z mnoha sdělení v hutném úryvku z díla švýcarské mystičky Adrienne von Speyr (+1967).
Přečteno 2169xcelý článek
Sv. Hilarius z Poitiers (+367) coby významný odpůrce ariánské hereze a zastánce pravověrného trojičního učení proslul zejména jako autor díla "O Trojici", ze kterého přinášíme drobný úryvek, v němž jeho pisatel v návaznosti na další církevní otce zdůrazňuje tu skutečnost, že Bůh Syn se stal člověkem, tělem, aby člověk mohl mít i se svým tělem účast na věčném životě Trojjediného Boha.
Přečteno 3050xcelý článek
Blahoslavený vlámský mystik Jan van Ruysbroeck (+1381) v kostce, avšak kompaktně načrtává v úvodu adresátce svého díla "Zrcadlo věčné blaženosti" plán duchovního výstupu skrze Syna a spolu s Ním k Otci a ke sjednocení se s Trojicí, jakýsi duchovní program, který se však netýká jen oné konkrétní zasvěcené osoby, jíž je celé dílo původně adresováno, nýbrž každého věřícího, učedníka Kristova.
Přečteno 2986xcelý článek
Kristus je Král ne díky vnějším, pomíjejícím insigniím jako pozemští králové, ale díky Božské Velebnosti své Osoby, jak jej oslavuje karmelitánská mystička a Učitelka Církve sv. Terezie od Ježíše (+1582).
Přečteno 3651xcelý článek
Východní křesťanství se ve svém ikonopisectví brání znázorňování Boha Otce nebo některých nesprávných vyjádření Trojice. Proto se snaží některé výpovědi Božího Zjevení o Bohu Otci vyjadřovat christologicky, což se týká i např. Danielova vidění "Starého dnů" (či "Věkovitého") ze 7. kap. Danielovy knihy. Jaké k tomu má v tomto případě důvody, to ve stručnosti vysvětluje orthodoxní ikonopisec a ikonolog mnich Gregor Krug (+1969). Slovenské znění.
Přečteno 4944xcelý článek
Nebylo v moci žádného člověka vykoupit lidstvo z hříchu než toho, který je zároveň Bohem, tj. nadmíru milujícím a neposkvrněným hříchem Adamovým, jak nás o tom zpravuje sv. Ambrož Milánský (+397) v úryvku z "Výkladu Žalmů".
Přečteno 4873xcelý článek
Ačkoliv pravoslaví se úctě Srdce Ježíšova, vlastní katolické církvi, brání, přesto se v něm díky apoštolskému a svatooteckému odkazu nachází tytéž základy, z nichž vychází právě zmiňovaný katolický kult Božského Srdce, což ani nelze jinak, neboť zjevení Ježíšova milujícího Srdce, probodeného na Kříži, tkví v jádru křesťanství.
Přečteno 5481xcelý článek
Jedním z výrazných a nezaměnitelných bodů křesťanství oproti většině ostatních náboženství je zastávání kladné, věčné hodnoty těla člověka a vůbec materiální stránky stvoření. To vychází z kladného hodnocení samým Bohem, který tuto hmotnou skutečnost stvořil a ohodnil svým slovem jako "velmi dobrou" (srov. Gen 1,31) a který ji pak "vzal za svou", když se skrze své Slovo stal člověkem, aby lidství a celé stvoření spasil a vzkříšením a nanebevstoupením je povznesl do nebe k věčné účasti na Jeho Božské přirozenosti. A právě na tomto základě, na navýsost kladném "ohodnocení" lidství Božím Slovem, které se navěky "stalo tělem", staví sv. Augustin svoji obhajobu povznesení lidství, lidské tělesnosti k věčnému údělu v nebi Nanebevstoupením Kristovým.
Přečteno 5099xcelý článek
Učitel Církve sv. Augustin (+430) proti popíračům tělesného Kristova vzkříšení jasně zastává a brání na základě výpovědí Písma realitu a totožnost Kristova vzkříšeného těla.
Přečteno 4696xcelý článek
Mnoho z děl církevních otců a starověkých křesťanských autorů se, žel, během věků ztratilo. O to větší pak je radost, podaří-li se znovu nalézt jedno z takovýchto ztracených děl, což platí i o vzácné velikonoční homilii Melitóna ze Sard (2. stol.), biskupa a apologety, která byla nalezena v první polovině 20. století a jejíž český překlad a úvod k ní nyní přinášíme.
Přečteno 7754xcelý článek
Duchovní odkaz církevních otců je nepřebernou studnicí duchovní inspirace a moudrosti, neboť otcové a starověcí autoři čerpali z nevyčerpatelného Pramene, vytrysklého na golgotském Kříži, jak ukazuje i krátký úryvek z díla Klementa Alexandrijského (2.-3. stol.) "Pobídka Řekům" ("Protreptikos").
Přečteno 3878xcelý článek
Kříž golgotský vyrůstá z jiného kříže Pána Boha: z kříže touhy po spáse svého stvoření, pro niž prolil svoji boholidskou krev a obětoval své tělo. A ten je nám také imperativem k nemarnění svého krátkého pozemského času a k obrácení se od své sebelásky směrem k milování Boha a bližního kvůli Bohu, jak píše ve svém listě jedna z největších mystiček katolické církve sv. Kateřina Sienská (+1380).
Přečteno 4464xcelý článek
Známý, nedávno zesnulý polský patrolog Wincenty Myszor (+2017) ve svém příspěvku uvádí do biblickým slovem inspirovaného chápání souvztažnosti "rajského stromu" a "stromu Kříže", která je častým tématem v dílech církevních otců a starověkých církevních autorů a která s sebou pojí obrovské duchovní bohatství a plodnost.
Přečteno 4495xcelý článek
Text světoznámého pravoslavného teologa Vladimíra Losského (+1958) o zjevení slávy Boha v lidském ponížení, které On na sebe dobrovolně vzal: není žádná situace, kterou by Bůh skrze jím přijaté lidství nezjevoval své Božství, vč. situace nejhlubšího ponížení. Slovenské znění.
Přečteno 4189xcelý článek
Sám Pán postupně odhaloval mystičce a světici Brigitě Švédské (+1373) mnohé ze života svého i své Matky. Jedním z tajemství jeho života, které jí takto osvětlil, je i jeho křest od Jana Křtitele v řece Jordánu.
Přečteno 2991xcelý článek
"Ten, který jiné obohacuje, stává se chudým. Vždyť na sebe bere chudobu mého těla, abych já získal bohatství jeho božství," sděluje ve svém kázání sv. Řehoř Naziánský, ne bezdůvodně nazývaný Řehoř Teolog (4. stol.).
Přečteno 3449xcelý článek
Sv. Jan Křtitel je nejen největším z proroků, ale i příkladem pokory pro každého z nás: "On musí růst, já však se umenšovat", jak mimo jiné zdůrazňuje sv. Augustin (+430) ve svém kázání.
Přečteno 3597xcelý článek
Probodený bok Kristův, resp. jeho probodené Srdce je význačnou "veličinou" v dějinné teologické reflexi církve i její duchovní zkušenosti, a to napříč spiritualitami, kdy snad není světce, který by nebyl zasažen Kristovým zasažením v boku. Vzhledem k rozsáhlosti této reflexe a zkušenosti se v následujícím textu zaměřujeme pouze na jednu z těchto spiritualit, benediktinskou, a navíc v užším časovém vymezení, konkrétně v éře středověku, ovšem v návaznosti na výpovědi Písma a patristické tradice.
Přečteno 6692xcelý článek
"Kdo získal Krista, získal všechno" - další z kristocentrických rozjímání svatého milánského biskupa Ambrože (+397), jež jsou vybrána z jeho rozličných děl.
Přečteno 3383xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... 10 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.