Origenes, 23.11. 2019
Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" mimo jiné probírá různá biblická označení Božího Syna, vyjadřující jeho určité atributy a projevy vůči stvoření, vyžadujícímu spásu. Mezi tato pojmenování zařadil i starozákonní výrazy "ostrý meč" a "vybraný šíp", aby pomocí nich popsal, jak Syn, poslaný Otcem na svět kvůli naší spáse, proniká do nejhlubšího nitra člověka a zasahuje je svojí toužebnou a soucitnou láskou, aby se lidská duše "spřátelila s Bohem".
U
Izajáše Syn Boží prohlásil, že Otec učinil jeho „ústa ostrým mečem", že „byl
ukryt ve stínu jeho ruky", že se stal podobným „vybranému šípu" a byl skryt „v toulci"
Otcově, že byl od něj nazván „služebníkem" Boha všech věcí, jakož i „Izraelem"
a „světlem pronárodů" (Iz 49,2-3.6).
Ústa Božího Syna jsou tedy „ostrým mečem", neboť „živé je Slovo Boží, mocné a ostřejší než jakýkoliv dvousečný meč, pronikající až na rozhraní duše a ducha, kloubů a morku, schopné posoudit myšlenky a úmysly srdce" (Žid 4,12). Neboť (Kristus) nepřišel, aby přinesl pokoj na zem, to jest na tělesné a smyslové, ale aby přinesl meč (srov. Mt 10,34) a aby rozsekl, tak říkajíc, škodlivé pouto[1] duše a těla. To vše proto, aby se duše, v poddanosti Duchu, který vede boj proti tělu (srov. Gal 5,17), spřátelila s Bohem. A tudíž, jak říká prorok, měl ústa jako „meč" nebo jako „ostrý meč". Vida tedy tak mnohé zraněné Boží láskou - podobně jako ta, která v Písni písní přiznává strádání tímtéž: „Jsem zraněna láskou" (Pís 2,5) - (Otec) nenašel jiný šíp, aby zranil lidskou duši a nasměroval ji k lásce Boží, než Toho, který říká: „Učinil mne vybraným šípem".[2]
[Origenes: Komentář k Janovu evangeliu, I. kniha, XXXII (228-229). Na základě polského překladu (Orygenes: Komentarz do Ewangelii według św. Jana, Kraków 2005) a řecké předlohy (Origenes Werke, IV. Der Johanneskommentar, Leipzig 1903) přeložil Lukáš Drexler.]
Především se oddej četbě Božích Písem!
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Jak je možné poznat Boha a obdržet od něho spásu?
Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Proti Celsovi (Contra Celsum)
Zač se modlit především?
Efrém
Syrský: Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Hilarius z
Poitiers: Není Božího slova, jež by nebylo třeba naplnit
Cyril Alexandrijský: Skrze lidská slova Ježíše Krista k nám promlouvá Bůh, který se stal člověkem
Július Pavelčík:
Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Absconditus: Bůh
nemůže mlčet, neboť je odvěké Slovo
Balduin z
Canterbury: Slovo Boží je plné života a síly
Július Pavelčík:
Benedikt XVI.: Verbum Domini
Matta el-Meskin:
Více Slova, více světla
Augustin: Ježíš Kristus je Bůh i člověk
Ludvík Granadský:
Slovo Boží
[1] V řec. doslova „přátelství" (φιλιαν [filian]) duše s tělem, kdy o něco dále autor navazuje, že duše se má „přátelit" (φιλιωθη [filióthé]) s Bohem, ne s tělem kvůli jeho postižení žádostivostí a sklonem ke smyslnosti, které se protiví Duchu, jak píše apoštol Pavel: „Říkám: choďte podle Ducha a žádosti těla nevykonáte. Neboť tělo touží proti Duchu, Duch však proti tělu" (Gal 5,16-17). Pozn. překl.
[2] Tento motiv z Písně písní vykládá také Origenův příznivec sv. Řehoř z Nyssy († po 394) ve 4. homilii (127-129) svého Výkladu Písně písní. Origenes sám se tomuto tématu věnuje trochu šířeji taktéž ve svém komentáři (III. kniha, VIII, 12-15) a ve svých homiliích (II. homilie, 8) k Písni písní. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.