sv. Augustin, 24.8. 2020
Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.
Ježíš Kristus, Boží Syn, je jak Bůh, tak i
člověk. Bůh přede všemi věky, člověk v našem věku. Bůh proto, že je Slovo Boží:
„Neboť Bůh bylo to Slovo" (J
1,1), člověk pak proto, že rozumová duše
a tělo byly spojeny se Slovem v jedné osobě[1].
A tak jako Bůh On a Otec jsou jedno (srov. J
10,30), avšak co se týče jeho lidství, Otec je větší než On (srov. J 14,28). Jsa jediným Synem Božím nikoli
milostí,
nýbrž přirozeností,
stal se i synem
člověka, aby byl také plným milosti (srov. J 1,14), a tak týž je obojím a obojím je jeden Kristus.
„Neboť jsa v podobě Boží, nepovažoval to za (svou) výsadu", že je (Boží)
přirozenosti, to jest „že je rovný Bohu, ale zřekl se svého a přijal (na
sebe) podobu služebníka" (Flp 2,6-7),
aniž by pozbyl nebo umenšil podoby Boží. A tak se stal i menším i zároveň zůstává
rovným, učinivše oboje jedním, jak bylo řečeno; avšak jiným je jako Slovo a jiným
pak jako člověk: jako Slovo je rovný s Otcem, jako člověk je menší (než Otec). Týž jako Syn
Boží a týž jako syn člověka; týž jako syn člověka a týž jako Syn Boží: ne dva
synové Boží, Bůh a člověk, nýbrž jediný Syn Boží: Bůh bez počátku a člověk od jistého
počátku, náš Pán Ježíš Kristus.
[Augustin: Příručka pro Vavřince neboli Kniha o víře, naději a lásce (Enchiridion ad Laurentium sive De fide, spe et charitate liber), X, 35. Na základě latinského textu (S. Aur. Augustini Hipponensis Episcopi Enchiridion ad Laurentium sive De fide spe et charitate liber, in: Sanctorum Patrum Opuscula Selecta, XVI, 1871) a s přihlédnutím k překladům českým (Sv. Aurelia Augustina Rukověť pro Vavřince neboli Kniha o víře, naději a lásce, Praha 1911; Vavřincova příručka o víře, naději a lásce, in: Svatý Augustin: Katechetické spisy, Praha 2005) a polskému (Podręcznik dla Wawrzyńca czyli O wierze, nadzei i miłości, in: Św. Augustyn: Pisma katechetyczne, Warszawa 1952) přeložil Lukáš Drexler.]
Jsme Jeho tělem
Nanebevstoupení Páně
Jan je hlas, Kristus je Slovo
Jedině od Boha je naše spása
Proč se Kristus narodil z ženy
Co znamená, že Kristus sedí na pravici Boží
Cyril Alexandrijský: Skrze lidská slova Ježíše Krista k nám promlouvá Bůh, který se stal člověkem
Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe
Všechny události Kristova života zpodobují života křesťana
Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Pozdě jsem si Tě zamiloval!
Vírou uvěřila, vírou počala
Sv. Augustin o eucharistii
Okoušení sladkosti Boží
Totožnost Kristova těla
O Trojici (De Trinitate)
Ty jsi Kristus
Ježíš Kristus
Ambrož Milánský: Znalost Krista
Radomír Malý: Historicita Ježíše Krista
Origenes: "Učinil mne vybraným šípem"
Ambrož Milánský: Kristus nade všechno
Charles-Vincent Héris: Tajemství Vtělení
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Tomáš Akvinský: Ježíš Kristus - cesta k pravému životu
Origenes - Jeroným: Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Irenej z Lyonu: Slávou Boží je živý člověk, životem člověka je patření na Boha
Lev Veliký: Jeden a týž prostředník mezi Bohem a lidmi, Bůh i člověk Ježíš Kristus
Cyril Alexandrijský: Jednorozený se stal prvorozeným, aby nás obohatil Bohem Otcem
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Lukáš Drexler: Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Irenej z Lyonu: Až přijde Kristus, uvidí lidé Boha
Augustin: Jan je hlas, Kristus je Slovo
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Olivier Clément: Ježíšovo lidství
Maxim Turínský: Kristus je den
Augustin: Ty jsi Kristus
[1] V lat. dosl.: „neboť v jednotě osoby ke Slovu přistoupily rozumová duše a tělo". Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.