sv. František Saleský, 17.4. 2019
"Ať žije Ježíš, jehož smrt zjevuje, jak silná je láska!" provolává svatý ženevský biskup František Saleský (+1622) při pohledu na Ukřižovaného Boha.
1. A nyní na závěr: Hořké utrpení a smrt našeho Vykupitele je nejpřitažlivější a zároveň nejsilnější pohnutkou, jež v tomto smrtelném životě může oživovat naše srdce. A je tomu vpravdě tak, že mystické duše podobny včelám připravují svůj nejlepší med z ran tohoto „Lva z kmene Judova, z rodu Davidova" (Zj 5,5; srov. Sd 14,8), jenž byl zabit, zdrcen a rozerván na hoře Kalvárii. Děti kříže se chlubí podivuhodnou hádankou, které svět nerozumí: „Ze smrti toho, jenž všechno pohlcuje, vzešel pokrm naší útěchy." A ze smrti, jež je silnější než všechno, vytekla sladkost naší lásky (srov. Sd 14,14). Ó Ježíši, můj Vykupiteli, jak láskyhodná je tvá smrt, protože ona je tak vznešeným účinkem tvé lásky!
2. Proto smrt Vykupitelova bude i tam nahoře v nebeské slávě podle božské dobroty poznané a rozjímané v jeho podstatě tou nejmocnější pohnutkou vytržení blažených duchů do lásky k Bohu. Proto „mluvili Mojžíš a Eliáš" s Pánem při proměnění, jež bylo paprskem slávy, o jeho smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě (srov. Lk 9,31). A o které smrti, ne-li o jeho smrti z lásky, skrze niž byl Milujícímu život vzat, aby byl dán jeho milovaným. Proto si představuji, že při věčném chvalozpěvu se v každé chvíli bude opakovat radostný refrén: „Ať žije Ježíš, jehož smrt zjevuje, jak silná je láska!"
3. Ano, Theotime, hora Kalvárie je horou nulujících. Každá láska, která nepochází z hořkého utrpení a smrti Vykupitelovy, je lehkomyslná a nebezpečná. Neblahá je smrt bez smrti Vykupitelovy; neblahá je i láska bez smrti Vykupitelovy. Láska a smrt jsou v utrpení našeho Pána tak smíšeny, že člověk nemůže nosit v srdci jednu bez druhé. Na Kalvárii nemůže mít život bez lásky, ani lásku bez jeho smrti. Ostatně všechno je buď věčná smrt, anebo věčná láska, a celá křesťanská moudrost spočívá v tom, abychom si mezi oběma dobře zvolili. Abych ti to, můj Theotime, ulehčil, napsal jsem tyto řádky.
V tomto životě, ó ty smrtelný,
musíš volit mezi věčnou láskou
a věčnou smrtí.
Neponechává ti věčný úradek Boží
žádnou střední cestu mezi nimi.
4. Ó věčná lásko, má duše touží po tobě a vyvolila si tě na věky! Ach, „přijď, Duchu svatý, a zapal naše srdce svou láskou!" Buď milovat, anebo zemřít! Zemřít a milovat! Každé jiné lásce zemřít, abychom žili jen lásce Ježíšově! A tak nezemřeme na věky, nýbrž v tvé věčné lásce budeme žít, ó Vykupiteli našich duší, a na věky zpívat: Ať žije Ježíš! Miluji Ježíše! Ať žije Ježíš, jehož miluji! Miluji Ježíše, jenž žije a kraluje na věky věků. Amen.
Nechť tyto věci, které z milosti a přízně lásky pro tvou lásku, Theotime, byly sepsány, se tak vtisknou do tvého srdce, aby tato láska v tobě přinášela plody dobrých skutků a nikoli jen listí marné chvály. Amen. Bůh buď požehnán!
[Sv. František Saleský: Pojednání o lásce k Bohu, XII, 13. Český překlad převzat s laskavým souhlasem vydavatelství Matice cyrilometodějská z jejího vydání z r. 2003.]
List o narození Páně
Kontemplace a meditace
Kterak láska zraňuje duši
O důvěře v Boha při poznání vlastní bídy
O zábavách a rozptýleních, nejprve o dovolených a chvalitebných
Pokoj zklidněné duše v Bohu
O nezbytnosti modlitby
Chvála Kříže
Jacopone da Todi: Kříž Páně
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Bernard z Clairvaux: Pod křížem
Silvestr Maria Braito: Kristus Král
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
León-Joseph Suenens: Všudypřítomná láska Boha
Bratr Roger, Matka Tereza: Pán Ježíš umírá na kříži
Bernardin Sienský: Královnou všech ctností je láska
Kateřina Sienská: List jistému vznešenému prelátovi
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Hans Urs von Balthasar: Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Jan Evangelista Urban: Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Hildegarda z Bingenu: O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy
Mechtilda Magdeburská: Jak za dnů bolestí zjevuje Kristus své rány
Ludvík Maria Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Tomáš Kempenský: O rozjímání nad Kristovým utrpením
Absconditus: Bůh nemůže mlčet, neboť je odvěké Slovo
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Kateřina Sienská: List bratru Tomášovi della Fonte
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Wacław Hryniewicz: Bůh živý je Bohem milujícím
Angelus Silesius: Duše si přeje zemřít s Ježíšem
Fulgentius z Ruspe: Sám sebe za nás obětoval
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Juliana z Norwiche: Osmé zjevení Boží lásky
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Jean Galot: Dar Syna je Darem Otce
Juliana z Norwiche: Láska Kristova
Kateřina Sienská: Nepřátelé Kříže
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Kdo jsi, Bože?
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.