Henri J. M. Nouwen, 25.7. 2013
Účast na Boží lásce, to nám nabízí eucharistie, jak ve svém textu zdůrazňuje původem holandský kněz Henri J. M. Nouwen (1932-1996).
V eucharistii se Boží láska projevuje nejkonkrétněji. Ježíš se stal nejen člověkem, ale také chlebem a vínem, aby - tím, že je budeme jíst a pít - se Boží láska mohla stát naší vlastní láskou. Velké tajemství eucharistie spočívá v tom, že Boží láska se nám nabízí nikoli abstraktně, ale zcela konkrétně; ne jako vzor nebo teoretický návod, ale jako potrava našeho denního života. Eucharistie nám otevírá cestu, abychom přijali Boží lásku za svou. Ježíš to vysvětluje slovy:
„Vždyť mé tělo je skutečný pokrm a má krev je skutečný nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já žiji z Otce, tak i ten, kdo jí mne, bude žít ze mne" (Jan 6,55-57).
Kdykoli přijmeš tělo a krev Ježíše v eucharistii, dává se ti jeho láska - tatáž láska, kterou projevil na kříži. Je to Boží láska ke všem lidem, ve všech dobách a na všech místech, láska k lidem všech náboženství a vyznání, všech ras a tříd, všech kmenů a národů, láska ke všem hříšníkům i svatým.
Na kříži Ježíš ukázal, kam až Boží láska sahá. Je to láska, která objímá dokonce i ty, kteří ho ukřižovali. Když Ježíš visí přibit na kříži, zcela zlomen a zbaven všeho, modlí se ještě za své katy: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí" (Lk 23,34). Ježíšova láska k nepřátelům nezná mezí. Modlí se dokonce i za ty, kteří ho odsoudili k smrti. To ona, Boží láska k nepřátelům, se nám nabízí v eucharistii. Odpustit našim nepřátelům není v naší moci, je to Boží dar. A proto je tak důležité učinit z eucharistie střed našeho života. Skrze ni přijímáš lásku, která tě činí schopným jít cestou, po níž před tebou kráčel Ježíš: úzkou, bolestnou cestou, ale cestou, která ti dá pravou radost a pokoj a umožní ti, abys zviditelnil nenásilnou lásku Boha v tomto světě.
[Úryvek z knihy Henri J. M. Nouwen: Dopisy Markovi, Praha 1996. Z anglického originálu Letters to Marc about Jesus, San Francisco 1988, přeložila Věra Borská.]
Duchovní život jako naslouchání
Pravidla modlitby
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Eucharistii
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 1 - Nejstarší svědectví
Jan Zlatoústý (Chrysostom): Slovo proměňuje chleba a víno v tělo a krev Krista
Reginald Garrigou-Lagrange: Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování
Jan Evangelista Urban: Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii
Johannes Marienwerder - Dorota z Montau: Čím více kdo miluje Pána, tím více po něm prahne
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Jan van Ruysbroeck: O čtyřech znameních Boží věčné lásky
Tomáš Akvinský: Drahocenná a obdivuhodná hostina
Antonín Čala: Svědectví tradice o eucharistické oběti
Karel Boromejský: Eucharistie přepodobňuje v Boha
Lukáš Drexler: Jsou křesťanští mystici breathariáni?
Petr Julián Eymard: Nejsvětější Svátost je všechno
Jan z Jenštejna: De Corpore Christi - O Těle Páně
Francisco Fernández-Carvajal: Pane, očisti mě...
Bonaventura: Modlitba před Nejsvětější svátostí
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Irenej z Lyonu: Eucharistie, záruka vzkříšení
Cyril Jeruzalémský: O těle a krvi Kristově
John Henry Newman: Před rozjímáním
Ambrož Milánský: Svatá Eucharistie
René Laurentin: Nejzazší dar Lásky
Eucharistie - dar ukřižované Lásky
Jan Tauler: My jíme našeho Boha
Elias Vella: Já v tobě a ty ve mně
Justin: To čiňte na mou památku
Ambrož Milánský: O Tajemstvích
Charles Journet: Ta malá hostie
Cyril Jeruzalémský: Katecheze
Sv. Augustin o eucharistii
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.