Nacházíte se na: Theofil > Ježíš Kristus

Ježíš Kristus

Prvorozený nového stvoření

sv. Řehoř z Nyssy, 4.4. 2021

"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).

Přečteno 735xcelý článek

Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí

Lukáš Drexler, 3.4. 2021

Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...

Přečteno 755xcelý článek

Kříž je světlem celého světa

sv. Jan Zlatoústý, 1.4. 2021

"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).

Přečteno 867xcelý článek

Dar Syna je Darem Otce

Jean Galot, 31.3. 2021

"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).

Přečteno 701xcelý článek

Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení

Origenes, 26.3. 2021

Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.

Přečteno 764xcelý článek

Holubice nového stvoření

Lukáš Drexler, 10.1. 2021

Duch Boží se vznášel nad vodami, než začal den první, den nového stvoření...

Přečteno 879xcelý článek

Kráčím od Tvého lidství ke Tvému Božství a od Tvého Božství ke Tvému lidství

sv. Anděla z Foligna, 4.1. 2021

Svatá středověká františkánská mystička Anděla z Foligna (+1309) správně nazírá tu pravdu, kterou hlásali už apoštolové a po nich církevní otcové, totiž že Ježíšovo lidství je cestou k Jeho Božství a že Jeho Božství se nám dává pro naši spásu skrze Jeho svaté tělo, které On přijal z Panny Marie, obětoval na Kříži a učinil je nástrojem naší spásy. Jednoduše řečeno, že Ježíšovo lidství se stalo pramenem nestvořeného Božství pro celý stvořený svět, když se Stvořitel stal tvorem, aniž by přestal být Stvořitelem.

Přečteno 783xcelý článek

Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně

sv. Aelred z Rievaulx, 29.12. 2020

To, co Bůh Ježíš prožíval tělesně během svého pozemského putování, když se pro naši spásu stal člověkem, naznačuje a otevírá naši duchovní cestu skrze Něj k věčnému životu, jak píše sv. Aelred z Rievaulx (+1167), známý středověký cisterciácký autor: "Jeho rozvoj tělesný je náš rozvoj duchovní."

Přečteno 965xcelý článek

Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka

Pavel Evdokimov, 21.12. 2020

Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).

Přečteno 962xcelý článek

Očekáváme Spasitele

bl. Guerric z Igny, 3.12. 2020

Očekávání Adventu není pouze očekáváním a přípravou na vtělení Boha a tím i na příchod naší spásy, ale rovněž očekáváním Druhého příchodu vtěleného Pána a Spasitele v jeho nebeské slávě. Právě k této druhé skutečnosti navádí naši pozornost jeden z význačných středověkých cisterciáckých autorů bl. Guerric z Igny (+1157).

Přečteno 802xcelý článek

Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže

Lactantius, 13.9. 2020

Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".

Přečteno 1116xcelý článek

Ježíš Kristus je Bůh i člověk

sv. Augustin, 24.8. 2020

Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.

Přečteno 1445xcelý článek

Proměnění

sv. Nerses Šnorhali, 6.8. 2020

Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".

Přečteno 733xcelý článek

O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy

sv. Hildegarda z Bingenu, 17.6. 2020

S tajemstvím Kristova probodeného boku, tj. Kristova probodeného Srdce, je spjato několik dalších tajemství: stvoření Adama a Evy, hřích a milost, zrod Církve - Kristovy Snoubenky, dar věčného života skrze smrt Dárce života na kříži, dar svátostí křtu a eucharistie, odpuštění a zahlazení viny Adama a Evy... Na některé tyto skutečnosti upozorňuje i proslulá německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) v krátkém úryvku ze svého díla Scivias ("Cestyvěz").

Přečteno 1592xcelý článek

Slovo je Srdcem Otce

bl. Marie Celesta Crostarosa, 15.6. 2020

Předmětem úcty Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je boholidské Srdce vtěleného Božího Syna, Ježíše Krista. Ale co Bůh Otec? Jaké je jeho srdce, má-li jaké? Mystičce bl. Marii Celestě Crostarose (+1755) samo Slovo, tj. Syn Boží, odhaluje, že srdcem Otce je právě Ono, tj. Syn, který se pro nás a pro naši spásu stal člověkem a který skrze své odhalené a probodené Srdce zjevil i srdce Otcovo.

Přečteno 875xcelý článek

Nanebevstoupení

sv. Nerses Šnorhali, 17.5. 2020

Sv. Nerses Šnorhali (+1173), věhlasný arménský básník a svého času i katholikos arménské církve, je ctěn jako svatý i katolickou církví. Jeho nejznámnějším dílem je rozsáhlá báseň "Ježíš, jediný Syn Otce", popisující celé dějiny spásy a považovaná za arcidílo evropské středověké epiky. Z ní pochází následující úryvek, věnovaný události Nanebevstoupení Krista. A podobně jako např. u sv. Efréma Syrského nebo sv. Řehoře Naziánského je vlastně především teologií, vyjádřenou poetickým jazykem, neboť je teologií srdečnou.

Přečteno 1007xcelý článek

Katechetická promluva na Svatou Paschu

Pseudo-Chrysostom, 12.4. 2020

"Ten, jehož se zmocnila smrt, smrt zničil!" slavnostně provolává autor starobylé homilie ze 4. stol., mnohými připisované sv. Janu Zlatoústému (+407). A radostná zpráva o vzkříšeném člověku, který je zároveň Bohem, se rozběhla a i nadále rozbíhá do celého světa, aby každý člověk byl zachráněn Bohem - vzkříšeným Ježíšem Kristem.

Přečteno 890xcelý článek

Největší zázrak - zázrak mého spasení

sv. Řehoř Naziánský, 12.4. 2020

Jakou hodnotu má jediná krůpěj Kristovy boholidské krve? Hodnotu věčnosti, neboť je to krev Stvořitelova...

Přečteno 909xcelý článek

Kříž Kristův nám navrací ráj

sv. Ambrož Milánský, 10.4. 2020

Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).

Přečteno 1077xcelý článek

Chudý Kristus

sv. Tomáš Akvinský, 27.1. 2020

Sv. Tomáš Akvinský (+1274), velký teolog Církve, prokazuje svoji moudrost a bystrost i u tak zdánlivě nepodstatného tématu, jakým je Kristova pozemská chudoba a její důvod. Tomášův stručný výklad na toto téma tak pomáhá mnohem více zahlédnout a poznat krásu Kristovy božské osoby a její pohnutky vůči nám.

Přečteno 1276xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 10 |