Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

O spojitosti a řádu čtyř posledních věcí člověka

Denis Kartuzián, 28.10. 2020

Smrt, soud, peklo a nebe - čtyři tzv. "poslední věci", s jejichž vědomím má člověk žít svůj život, aby o něj na prahu věčnosti nepřišel, ale aby naopak dosáhl svého cíle, tj. života před Boží tváří, jak každého z nás vybízí mnich a teolog Denis Kartuzián (+1471).

Přečteno 467xcelý článek

Muž i žena stvořeni k obrazu a podobě Boha, Boha Trojjediného

sv. Jan Pavel II., 25.10. 2020

Jak přirozené zjevení, kterým je samotné Boží stvoření, tak nadpřirozené Zjevení Starého i Nového Zákona jasně zjevuje tu pravdu, že člověk je stvořen jako muž a žena - muž k ženě a žena k muži a muž s ženou společně pro třetího, jakým je jejich společný potomek. V tom, ale ne jen v tom, je člověk coby společenství plodné lásky odrazem Společenství odvěkého, tj. Společenství tří Osob Nejsvětější Trojice, která stvořila člověka, aby se stal slávou Boží. To je povoláním člověka a jeho věčným štěstím.

Přečteno 381xcelý článek

Dopisy Henrymu de Castries 1/5

bl. Charles de Foucauld, 20.10. 2020

Následující krátká série dopisů je vzácná tím, že postupně odkrývá vnitřní i vnější cestu bl. Charlese de Foucaulda (+1916), která nakonec vrcholí jeho mučednickou smrtí v alžírské poušti, v níž se dokonale sjednocuje se svým Pánem a Spasitelem: vydaností druhým, službě chudým jakožto chudý a láskou "až do krajnosti", jakou je násilná smrt rukou druhých ve věrnosti poznané lásce.

Přečteno 346xcelý článek

Žiji a přece nejsem živa

sv. Terezie od Ježíše, 14.10. 2020

Jedna z nejznámějších básní velké karmelitánské mystičky a Učitelky Církve sv. Terezie z Avily (+1582).

Přečteno 343xcelý článek

Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm

Origenes - sv. Jeroným, 12.10. 2020

Duši nestačí smrtelný pokrm těla, ale potřebuje jí odpovídající nesmrtelnou potravu. Úryvek z výkladu žalmů, který byl dříve připisován sv. Jeronýmovi (+420), avšak v současné době je jeho autorství přisuzováno Origenovi (+253), jehož výklady Jeroným podle všeho v různé míře přesnosti přeložil do latiny.

Přečteno 305xcelý článek

Blondel, Newman, Tradícia

Július Pavelčík, 4.10. 2020

Filosof Maurice Blondel (+1949) a teolog kardinál John Henry Newman (+1890) - jak každý z nich pojímal otázku Tradice, obzvlášť ve vztahu k rozvoji křesťanské nauky a k otázce zachování identity křesťanství v jeho dějinném kontinuu? Toho se týká přednáška teologa Júlia Pavelčíka, působícího na Teologické fakultě Jihočeské univerzity. Ve slovenském znění.

Přečteno 323xcelý článek

Učení sv. Bonaventury o devateru andělských kůrů

Étienne Gilson, 30.9. 2020

Stručný souhrn učení sv. Bonaventury (+1274) o devíti andělských kůrech, který předložil významný francouzský filosof Étienne Gilson (+1978) ve své knize "Filosofie svatého Bonaventury".

Přečteno 489xcelý článek

Pokora je pravda, a pravda je, že bez Boha jsme nic

sv. Pio z Pietrelciny, 21.9. 2020

Lidskou duši mohou uzdravit jen slova pravdivá. A přesně mezi taková náleží slova velkého stigmatizovaného světce a mystika sv. Padre Pia (+1968), tentokrát o pokoře a naší ubohosti a poníženosti, ve které se lze setkat s Bohem.

Přečteno 369xcelý článek

Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže

Lactantius, 13.9. 2020

Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".

Přečteno 336xcelý článek

Sjednocení s Bohem skrze sjednocení s Marií podle Marie Petyt

Marcin Jan Janecki, 9.9. 2020

Marie od sv. Terezie, vlastním jménem Marie Petyt (+1677), byla karmelitánská terciářka, jíž se dostalo milostí zakoušení mystického vztahu a sjednocení s Pannou Marií, Matkou Boží, a skrze ni s Bohem. Jeden aspekt z mariánské mystiky této vlámské terciářky pak představuje polský teolog Marcin J. Janecki v následujícím textu.

Přečteno 523xcelý článek

Pravidla modlitby

Henri J. M. Nouwen, 1.9. 2020

"Jsme Bohem milovaní synové a dcery," upamatovává nás na základní životní pravdu holandský kněz Henri J. M. Nouwen (+1996), a dosvědčuje, že modlitba je prostorem, v němž neomylně a bezpodmínečně zaznívá právě onen láskyplný Boží hlas.

Přečteno 395xcelý článek

Co přivádí svaté v úžas u Panny Marie?

28.8. 2020

Svatí se nebáli Panny Marie, ale důvěřovali jí, tak jako jí důvěřoval Kristus: On se jí odevzdal, i oni se jí odevzdali a tak se odevzdali samotnému Kristu, který se v ní stal tělem a který k nám přišel skrze ni. Kristus je mariánský, proto i světci jsou mariánští. A míra odevzdání nemá míry: odevzdání Krista Marii znamená, že se stal člověkem, odevzdání svatých Marii znamená, že se stávají druhým Kristem, jak o nich sám Kristus říká Marii: "Ženo, hle, tvůj syn!"

Přečteno 542xcelý článek

Ježíš Kristus je Bůh i člověk

sv. Augustin, 24.8. 2020

Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.

Přečteno 693xcelý článek

Panna Maria, Královna mučedníků

sv. Bernard z Clairvaux, 19.8. 2020

Kristus je Král: na zemi korunován trním, v nebi však korunou slávy; a Maria spolu s Ním: na zemi s Kristem v utrpení, v nebi však nanebevzatá se Synem ve slávě, jak ve fragmentu ze svého kázání na verš knihy Janova Zjevení: "A ukázalo se veliké znamení na nebi..." naznačuje sv. Bernard z Clairvaux (+1153).

Přečteno 402xcelý článek

Maria Nanebevzatá, obraz konečného naplnění Církve

Luigi Melotti, 15.8. 2020

Pro Boží mateřství Bůh učinil Marii rovněž matkou Kristova Těla, tj. Církve, a zároveň, coby dokonale vykoupenou a oslavenou osobu, i jejím dokonalým obrazem, v němž lze nahlížet úděl Církve, včetně jejího dosažení plnosti, tj. vzetí "s tělem i duší" do Boží slávy v nebi, o čemž krátce pojednává italský salesiánský teolog Luigi Melotti.

Přečteno 350xcelý článek

Marie Nanebevzatá nám ukazuje cestu i cíl

Józef Kudasiewicz, 10.8. 2020

Událost Nanebevzetí naší nebeské Matky Panny Marie není pouze podnětem k naším oslavám, ale zejména k našemu následování života Nanebevzaté, abychom došli téhož cíle jako ona, jak nás ve svém textu pobízí polský biblista Józef Kudasiewicz (+2012).

Přečteno 278xcelý článek

Proměnění

sv. Nerses Šnorhali, 6.8. 2020

Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".

Přečteno 327xcelý článek

Jak krásná je duše!

sv. Jan Maria Vianney, 3.8. 2020

Jezuita Alfred Monnin byl očitým svědkem působení francouzského kněze sv. Jana Marii Vianneyho (+1859), jenž na něj učinil velký dojem, na základě čehož se následně rozhodl zapisovat světcovy výroky a skutky, které pak spolu se svým komentářem vydal knižně pod názvem "Duch faráře arského". Z této vzácné a autentické sbírky přinášíme pár světcových výroků, zejména týkajících se duše člověka, již si Bůh cení více než krve vlastní milovaného Syna.

Přečteno 443xcelý článek

Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 29.7. 2020

"Důkaz apoštolského zvěstování" je méně známý spis sv. Ireneje z Lyonu (+ cca 202/203), ve kterém v odkazu na nauku přijatou od apoštolů Irenej vykládá základní body křesťanské víry, týkající se zejména trojjediného Boha a jeho vykupitelského zjevení v Ježíši Kristu. Následující krátký úryvek z něj dosvědčuje právě ono křesťanské poznání Boha jako nerozdílné Trojice.

Přečteno 535xcelý článek

Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku

sv. Cyprián, 20.7. 2020

Mimo Církev není spásy, protože není spásy mimo Ježíše Krista. A jako je jen jeden Kristus, tak je jen jedna Církev, která jako archa Noemova bezpečně a jistě veze spasené na své palubě přes vody Božího soudu na suchou, potopou omytou půdu věčného Božího království. Úryvek sv. Cypriána (+258) na toto téma z jeho zásadního díla "O jednotě katolické Církve" uvádíme v latinsko-českém znění.

Přečteno 389xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... 55 |