Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

Co přivádí svaté v úžas u Panny Marie?

28.8. 2020

Svatí se nebáli Panny Marie, ale důvěřovali jí, tak jako jí důvěřoval Kristus: On se jí odevzdal, i oni se jí odevzdali a tak se odevzdali samotnému Kristu, který se v ní stal tělem a který k nám přišel skrze ni. Kristus je mariánský, proto i světci jsou mariánští. A míra odevzdání nemá míry: odevzdání Krista Marii znamená, že se stal člověkem, odevzdání svatých Marii znamená, že se stávají druhým Kristem, jak o nich sám Kristus říká Marii: "Ženo, hle, tvůj syn!"

Přečteno 402xcelý článek

Ježíš Kristus je Bůh i člověk

sv. Augustin, 24.8. 2020

Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.

Přečteno 592xcelý článek

Panna Maria, Královna mučedníků

sv. Bernard z Clairvaux, 19.8. 2020

Kristus je Král: na zemi korunován trním, v nebi však korunou slávy; a Maria spolu s Ním: na zemi s Kristem v utrpení, v nebi však nanebevzatá se Synem ve slávě, jak ve fragmentu ze svého kázání na verš knihy Janova Zjevení: "A ukázalo se veliké znamení na nebi..." naznačuje sv. Bernard z Clairvaux (+1153).

Přečteno 323xcelý článek

Maria Nanebevzatá, obraz konečného naplnění Církve

Luigi Melotti, 15.8. 2020

Pro Boží mateřství Bůh učinil Marii rovněž matkou Kristova Těla, tj. Církve, a zároveň, coby dokonale vykoupenou a oslavenou osobu, i jejím dokonalým obrazem, v němž lze nahlížet úděl Církve, včetně jejího dosažení plnosti, tj. vzetí "s tělem i duší" do Boží slávy v nebi, o čemž krátce pojednává italský salesiánský teolog Luigi Melotti.

Přečteno 291xcelý článek

Marie Nanebevzatá nám ukazuje cestu i cíl

Józef Kudasiewicz, 10.8. 2020

Událost Nanebevzetí naší nebeské Matky Panny Marie není pouze podnětem k naším oslavám, ale zejména k našemu následování života Nanebevzaté, abychom došli téhož cíle jako ona, jak nás ve svém textu pobízí polský biblista Józef Kudasiewicz (+2012).

Přečteno 232xcelý článek

Proměnění

sv. Nerses Šnorhali, 6.8. 2020

Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".

Přečteno 251xcelý článek

Jak krásná je duše!

sv. Jan Maria Vianney, 3.8. 2020

Jezuita Alfred Monnin byl očitým svědkem působení francouzského kněze sv. Jana Marii Vianneyho (+1859), jenž na něj učinil velký dojem, na základě čehož se následně rozhodl zapisovat světcovy výroky a skutky, které pak spolu se svým komentářem vydal knižně pod názvem "Duch faráře arského". Z této vzácné a autentické sbírky přinášíme pár světcových výroků, zejména týkajících se duše člověka, již si Bůh cení více než krve vlastní milovaného Syna.

Přečteno 372xcelý článek

Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 29.7. 2020

"Důkaz apoštolského zvěstování" je méně známý spis sv. Ireneje z Lyonu (+ cca 202/203), ve kterém v odkazu na nauku přijatou od apoštolů Irenej vykládá základní body křesťanské víry, týkající se zejména trojjediného Boha a jeho vykupitelského zjevení v Ježíši Kristu. Následující krátký úryvek z něj dosvědčuje právě ono křesťanské poznání Boha jako nerozdílné Trojice.

Přečteno 457xcelý článek

Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku

sv. Cyprián, 20.7. 2020

Mimo Církev není spásy, protože není spásy mimo Ježíše Krista. A jako je jen jeden Kristus, tak je jen jedna Církev, která jako archa Noemova bezpečně a jistě veze spasené na své palubě přes vody Božího soudu na suchou, potopou omytou půdu věčného Božího království. Úryvek sv. Cypriána (+258) na toto téma z jeho zásadního díla "O jednotě katolické Církve" uvádíme v latinsko-českém znění.

Přečteno 305xcelý článek

Jaké věci je manželství svátostí

Petr Lombardský, 13.7. 2020

Manželství není svazkem pouze za účelem plození a výchovy potomků, ale také za účelem lásky: lásky Kristovy i lásky lidské, tedy lásky boholidské, ze které manželství nejen čerpá veškerou svoji sílu a krásu, ale na ni i odkazuje i je k jejímu obrazu proměňováno a stává se v něm tato láska tělem. Manželství je totiž obrazem lásky Krista a Církve, Stvořitele a stvoření. A jedno odkazuje na druhé: vztah Krista a Církve odkazuje na manželství a manželství odkazuje na vztah Krista a Církve, čehož se dotýká i Petr Lombardský (+1160), když ve svých slavných "Sentencích" pojednává svátost manželství, která je svátostí lásky, plodné lásky, eschatologicky plodné lásky. Daný úryvek předkládáme v latinsko-českém znění.

Přečteno 325xcelý článek

Mojžíš, autor zprávy o stvoření

sv. Basil Veliký, 6.7. 2020

Zatímco soudobí biblisté předkládají rozličné hypotézy o různých pramenech zprávy o stvoření knihy Genesis, sv. Basil Veliký (+379), svědek tradice, má stran autorství tohoto biblického textu jasno: autorem je sám Mojžíš, jemuž hluboká tajemství o stvoření sdělil samotný Hospodin, se kterým se Mojžíš setkal na hoře Choréb tváří v tvář, "čímž byl postaven na roveň andělům".

Přečteno 357xcelý článek

Být odpovědí na pozvání Boha

Wacław Hryniewicz, 2.7. 2020

Koncem května zemřel jeden z nejvýznamnějších současných polských teologů, oblát Wacław Hryniewicz (+2020), výrazný ekumenický teolog, velký znalec pravoslaví a "teolog naděje". K připomínce jeho osoby a díla uveřejňujeme malý fragment z jeho trojsvazkového opusu, pojednávajícího o tzv. paschální teologii. V něm se zaměřuje na otázku osoby člověka a Osoby Boha, který stvořil člověka ke svému obrazu.

Přečteno 282xcelý článek

Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás

sv. Cyril Alexandrijský, 24.6. 2020

"Člověk si nic nemůže přisvojit, není-li mu to dáno z nebe," říkal Jan Křtitel (J 3,27). A to se týká i ustanovení za apoštola Ježíšem Kristem, které si nemůže nikdo přisvojit, leda že by mu to bylo dáno samotným Ježíšem, tak jako bylo poslání Synu svěřeno Bohem Otcem. Nejen toho, ale i podstaty apoštolátu se dotýká následující úryvek z "Výkladu k Janovu evangeliu" sv. Cyrila Alexandrijského (+444).

Přečteno 359xcelý článek

O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy

sv. Hildegarda z Bingenu, 17.6. 2020

S tajemstvím Kristova probodeného boku, tj. Kristova probodeného Srdce, je spjato několik dalších tajemství: stvoření Adama a Evy, hřích a milost, zrod Církve - Kristovy Snoubenky, dar věčného života skrze smrt Dárce života na kříži, dar svátostí křtu a eucharistie, odpuštění a zahlazení viny Adama a Evy... Na některé tyto skutečnosti upozorňuje i proslulá německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) v krátkém úryvku ze svého díla Scivias ("Cestyvěz").

Přečteno 471xcelý článek

Slovo je Srdcem Otce

bl. Marie Celesta Crostarosa, 15.6. 2020

Předmětem úcty Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je boholidské Srdce vtěleného Božího Syna, Ježíše Krista. Ale co Bůh Otec? Jaké je jeho srdce, má-li jaké? Mystičce bl. Marii Celestě Crostarose (+1755) samo Slovo, tj. Syn Boží, odhaluje, že srdcem Otce je právě Ono, tj. Syn, který se pro nás a pro naši spásu stal člověkem a který skrze své odhalené a probodené Srdce zjevil i srdce Otcovo.

Přečteno 335xcelý článek

Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy

sv. Ambrož Milánský, 11.6. 2020

Sv. Ambrož Milánský (+397) za podpory biblických svědectví o mimořádných zázracích působených Boží milostí, která měnila povahu daných věcí, obhajuje "přepodstatnění" chleba a vína v Tělo a Krev Krista v eucharistii, působené slovy Kristovými, která mají stejnou moc jako slovo stvořitelské. Před posvěcením se jedná o chléb a víno, po slovech proměnění pak o skutečné Tělo a Krev Krista, narozené z Panny, ukřižované, pohřbené a vzkříšené, ovšem pod způsobami chleba a vína.

Přečteno 311xcelý článek

Uchvácena a pohlcena viděním Nejsvětější Trojice

sv. Marie od Vtělení (Guyart), 3.6. 2020

Francouzská voršilka, působící misionářsky mezi severoamerickými indiány v Kanadě, sv. Marie od Vtělení (vl. jm. Guyart; +1672) patří mezi mystičkami k těm méně známým. Přesto se podle názoru mnohých hloubkou svých duchovních zkušeností a modlitby vyrovná těm, které patří již mezi nezpochybnitelný "kánon spirituality", jako např. sv. Terezii z Avily. I sv. Marie od Vtělení po sobě zanechala autobiografické spisy, v nichž líčí své duchovní prožitky a mystické vhledy. Z jednoho z těchto jejích děl přinášíme v českém překladu úryvek o jejím nazírání Nejsvětější Trojice, jakého se jí dostalo během jednoho z jejích vytržení.

Přečteno 371xcelý článek

Matka Boží a Nejsvětější Trojice

Bernard Przybylski, 31.5. 2020

Panna Maria byla díky svému Božímu mateřství prodchnuta skrz naskrz celou Nejsvětější Trojicí a Jejím působením připodobněna každé z Osob Trojice, to vše díky Boží milosti, ale také spolupráci s ní. Koneckonců skrze ni tak trojjediný Bůh načrtl program pro každého z nás, kteří usilujeme dojít eschatologického završení v Boží přítomnosti, tj. v Nebi. Přibližně tímto směrem se ubírá drobná úvaha polského dominikánského teologa Bernarda Przybylského (+1979).

Přečteno 360xcelý článek

Duch Svatý - sjednotitel Otce a Syna i Boží Církve

Henry Edward kard. Manning, 29.5. 2020

Henry Edward kard. Manning (+1892), slavný konvertita z anglikánské církve do církve katolické a následně westminsterský arcibiskup, se v úryvku ze své knihy o časném poslání Ducha Svatého v tomto světě dotýká především otázky jednoty: jednoty v Trojici samé i jednoty v Církvi jakožto dílu právě zejména Ducha Svatého coby sjednotitele a tvůrce společenství. Za oporu svých tvrzení si pak bere citace sv. Augustina (+430).

Přečteno 383xcelý článek

Duch Svatý je Bůh

sv. Tomáš Akvinský, 27.5. 2020

Kratičké, ale trefné prokázání Božství Ducha Svatého ze slov Písma, které vyvodil jeden z nejvýznamnějších křesťanských teologů sv. Tomáš Akvinský (+1274) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu".

Přečteno 350xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... 54 |