"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).
Přečteno 727xcelý článek
Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...
Přečteno 748xcelý článek
"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).
Přečteno 858xcelý článek
"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).
Přečteno 691xcelý článek
Kristus "v předvečer svého utrpení" způsobem nekrvavým ustanovil to, co způsobem krvavým uskutečnil v den následující: výkupnou a na věky trvalou oběť za celé lidstvo a celé stvoření. Tu jednou uskutečnil na Kříži a tu pokaždé zpřítomňuje při každé mši v eucharistickém chlebu a vínu, jak znovu připomíná známý františkánský teolog a exercitátor Jan Evangelista Urban (+1991).
Přečteno 755xcelý článek
Nedávno zesnulý polský teolog Wacław Hryniewicz (+2020) nás ve svém kraťoučkém úryvku ze své paschální trilogie upomíná na skutečnost, kterou mnohdy někteří křesťané zapomínají, totiž na Boží soucit s člověkem, na Boží "vášeň lásky" pro Jeho vlastní tvory, která je v rozporu s představou Boha jako pouhého "vyvýšeného Vládce", shlížejícího dolů na své "poddané". Nikoliv, Bůh se dobrovolně stává "poddaným" člověka a vydává se mu v Ježíši Kristu zcela všanc, aby tak člověka získal a zachránil pro Nebe a pro věčný život. Vášnivá láska, která nemá hranic a stává se z lásky k člověku dobrovolně bezbrannou a "bezmocnou"...
Přečteno 699xcelý článek
Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.
Přečteno 756xcelý článek
Svatý jeruzalémský patriarcha Sofronios (+638) ústy archanděla Gabriela, "posla radosti", opěvuje velikost milosti i velikost té, jíž se této milosti dostalo od Boha při události Zvěstování, to jest Panny Marie, kdy Veliký se v ní stal malým, abychom se my malí mohli touto milostí opět stát velikými před tváří Boha v Nebi.
Přečteno 711xcelý článek
Panenské manželství Josefa a Marie může vzbuzovat dojem, jako by bylo o něco ochuzeno, jako by mu povoláním k panenskému vztahu něco oproti jiným manželstvím chybělo, nebo jako kdyby snad dokonce ani nebylo skutečným manželstvím. Avšak je tomu skutečně tak, nebo je v něm naopak skryto, a zároveň odhaleno, nějaké tajemství, nějaké sdělení od Boha, který do tohoto manželství Josefa a Marie s jejich souhlasem tak zásadně vstoupil?
Přečteno 1370xcelý článek
Génius blahoslaveného vlámského mystika Jana van Ruysbroecka (+1381) v následujícím úryvku z jeho díla "Zrcadlo věčné blaženosti" jako by předkládal v několika málo odstavcích souhrn celé křesťanské víry a celých dějin spásy vztažených na jednotlivce: od stvoření člověka k obrazu Boha a jeho věčného zakotvení v Trojici, přes pád Adama a ztrátu naší podobnosti s Bohem až k lásce vtělujícího se a za nás se obětujícího Boha, který nám svoji obětavou a věčnou lásku nabízí v eucharistii, jíž nás pozvedá k Sobě a k věčné a zbožšťující účasti na Jeho Božském životě bez konce.
Přečteno 884xcelý článek
Tertuliánův (+220) spis "O věnci" (De corona) pochází sice již z jeho závěrečného, montanistického období, avšak i přesto jsou v něm dosvědčeny společné, tj. katolické tradice, např. slavení eucharistie před východem sluncem, chápání eucharistie jako oběti přinášené i za zesnulé nebo přežehnávání se znamením kříže při každodenních činnostech.
Přečteno 795xcelý článek
Modlitba Páně je trestí křesťanské víry i křesťanského života, ke kterému nás zavazuje její modlitební užívání, jak píše ve svém komentáři k ní jeden z latinských církevních otců a akvilejský biskup sv. Chromatius z Aquileje (+ cca 407/408).
Přečteno 775xcelý článek
Sv. Jan Kassián (+ cca 435) byl tím, kdo zkušenost a učení východního mnišství přenesl na Západ, který v tomto odkazu dále pokračoval a rozvíjel jej. Součástí tohoto učení a zkušenosti pouštních otců byla i nauka o modlitbě, o níž pojednává následující část z Kassiánova zásadního díla "Rozmluvy s otci", v tomto případě o vzájemném vztahu ctností a modlitby.
Přečteno 776xcelý článek
"Všichni víme, že spása světa přišla skrze kříž. Ale přesto všechno ten, kdo se nad obsahem věty hlouběji zamyslí, přece jen pozná, jak je nesnadné pochopit, co vyjadřuje," píše kard. Tomáš Špidlík (+2010) ve své stati na téma Kříže, kterým Ježíš Kristus vykoupil svět.
Přečteno 1775xcelý článek
KNIHA - Vladimír Kubáč: Člověk před Boží tváří, Vyšehrad, Praha 2016, 334 s.
Přečteno 630xcelý článek
Pojem "acedie" vyjadřuje jakousi "znechucenost" mnichů svým dosavadním mnišským životem a jeho povinnostmi a "nechuť" v něm pokračovat. "Velký Stařec" Barsanufius z Gazy (+ cca 540) v takovém případě jednomu zkroušenému bratru radí to nejjednodušší a zároveň nejúčinnější: Obrátit se k Ježíši, který mu je stále blízko. A to je rada platná komukoliv, kdo ve svém životě následuje Ježíše a ocitne se v těžkostech.
Přečteno 768xcelý článek
Co je oním mečem, jehož probodnutí Simeon při uvedení Páně do chrámu prorokoval Panně Marii, Ježíšově Matce? To vykládá raněstředověký vzdělanec sv. Beda Ctihodný (+735).
Přečteno 765xcelý článek
Ukázka výkladu textu Písma svatého z pera sv. Tomáše Akvinského (+1274), tentokrát k pasáži z Listu Koloským, týkající se vztahu Krista-Hlavy a Církve-Těla a dále toho, proč je Kristus Počátkem, Prvorozeným z mrtvých a příbytkem plnosti milostí.
Přečteno 792xcelý článek
Byla Kristova volba vyvolit si za apoštoly pouze muže jen dobovým konstruktem, nebo k tomu měl Kristus hlubší důvody, jimiž nám chtěl - podobně jako jakýmkoliv svým slovem nebo gestem - coby vtělený a zjevující se Bůh říci něco podstatného? K tomu se vyslovuje ve své encyklice věnované důstojnosti ženy svatý papež Jan Pavel II. (+2005), ze které přinášíme k tomuto tématu stěžejní úryvek.
Přečteno 852xcelý článek
Krátký dopis sv. Antonína Poustevníka (+356), jimž povzbuzuje své duchovní syny, že kaje-li se člověk ze svých upadnutí do hříchu, Bůh mu jistojistě slitovně a milosrdně odpouští.
Přečteno 746xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ... 63 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.