Ravennský arcibiskup sv. Petr Chrysolog (+451) ukazuje, jak první křesťané po vzoru Matoušova evangelia pohlíželi na událost klanění se "tří králů", totiž jako na uznání právě narozeného dítěte Ježíše pohany za Krále a Vykupitele nejen vyvoleného, židovského národa, ale i svého a celého světa, tedy i pohanů, zde zastoupených právě oněmi třemi mágy, tj. pohanskými učenci, kteří dosud hledali moudrost ve hvězdách, ale nyní ji nalezli u samotného Stvořitele, narozeného jako malé lidské dítě.
Přečteno 468xcelý článek
Tam, kde narušil cesty člověka Adam, první člověk, tam je opět napravuje vtělený Bůh Ježíš - "počátek nového stvoření" (srov. Kol 1,15-18; Zj 3,14), jak o tom káže ve svém kázání svatý biskup Maxim Turínský (3.-4. stol.).
Přečteno 483xcelý článek
Neviditelný Bůh se stal viditelným, když se stal člověkem. A proto se narodil z těla jako dítě lidské, abychom se my mohli narodit z Ducha jako děti Boží a navěky mohli patřit na jeho tvář zjevenou nám v úsměvu betlémského Dítěte.
Přečteno 552xcelý článek
Dva příchody Páně: jeden minulý, v těle, když se Bůh stal člověkem, aby nás navrátil zpět Bohu; druhý budoucí, ve slávě, aby přišel s konečnou platností nastolit svou vládu a definitivně zničit zlo. Ale je ještě jeden, třetí příchod Páně, přítomný: do našeho srdce, bez něhož by se ty dva zmíněné udály pro nás nadarmo...
Přečteno 505xcelý článek
Považovat Krista za Krále není výrazem katolicistního triumfalismu, ale pevného zakořenění v Božím Zjevení: Ježíš Kristus je totiž Králem, neboť je Bůh, dále proto, že je oním v proroctvích zaslíbeným Mesiášem, jak to dokazuje v následujícím úryvku ze svého "Výkladu apoštolské nauky" sv. Irenej z Lyonu (+ cca 202/203), a dále proto, že si svůj lid vydobyl svou vlastní krví.
Přečteno 466xcelý článek
Známý dominikánský teolog a zejména překladatel a editor českého vydání Akvinského "Teologické sumy" Emilián Soukup (+1962) níže uveřejněná slova sice primárně adresoval kněžím, ale vše z nich je stejně tak platné pro každého křesťana, který má svoji existenci odvíjet a čerpat od Kristova Kříže, od Krista ukřižovaného a Jemu se připodobnit, zejména v tak velké lásce, jakou Kristus vyjádřil i uskutečnil právě na Kříži, který se stal nástrojem i znamením našeho vykoupení pro moc Boží lásky.
Přečteno 896xcelý článek
Tak jako kdysi na hoře Sinaj Mojžíšovi, podobně na hoře Proměnění Bůh odhalil a předal v oblaku své slávy svůj navždy platný a nepomíjející Zákon, kterým je jeho Syn: "Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy".
Přečteno 599xcelý článek
Církevní otcové se v prvních staletích křesťanství museli zákonitě bránit vůči dobovým herezím, které se snažily popírat fundamentální pravdy apoštolské víry, např. božství Ježíše Krista nebo Ducha Svatého. Ukázkou takové apologie je i např. následující text, dříve připisovaný sv. Jeronýmovi (+420), v současnosti však s poznáním, že jde se vší pravděpodobností o text Origena (+253/254), Jeronýmem pouze přeložený a doplněný jeho vlastními poznámkami.
Přečteno 757xcelý článek
Na kříži, na Golgotě, nám Bůh Otec otevřel svoji Pokladnici a vydal z ní lidem všechny své poklady až do dna, když klíčem setníkova kopí nechal otevřít "poklop" Synova Srdce, který už nebyl s to zadržet překypující plnost Otcových darů do ní vložených. V této intenci nám sděluje slova Kristova italská blahoslavená mystička Marie Celesta Crostarosa (+1755).
Přečteno 535xcelý článek
Mateřství Boha? Ano, mateřství je vlastní každé z Osob Trojice, vždyť Trojice je stvořitelem lidského otcovství i mateřství, a obojí je "obrazem Božím". A mateřství je vlastní i vtělenému Bohu v jeho boholidství, když nás duchovně rodí i "kojí" skrze otevřenou ránu ve svém boku, jak píše i středověká anglická mystička Juliana z Norwiche (+1416) ve své vizi.
Přečteno 613xcelý článek
Když se Ježíš Kristus po svém zmrtvýchvstání zjevil apoštolům, zavřeným ve večeřadle, hned v úvodu tohoto setkání jim ukázal rány svého umučení na svém vzkříšeném těle. Proč nebyly tyto rány vzkříšením zhojeny? A proč je Ježíš ukazoval apoštolům? Těch důvodů je ve skutečnosti celá řada, jejich svorník však nastiňuje ve svém textu polský arcibiskup Grzegorz Ryś (*1964).
Přečteno 835xcelý článek
"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).
Přečteno 596xcelý článek
Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...
Přečteno 632xcelý článek
"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).
Přečteno 721xcelý článek
"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).
Přečteno 593xcelý článek
Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.
Přečteno 653xcelý článek
Duch Boží se vznášel nad vodami, než začal den první, den nového stvoření...
Přečteno 757xcelý článek
Svatá středověká františkánská mystička Anděla z Foligna (+1309) správně nazírá tu pravdu, kterou hlásali už apoštolové a po nich církevní otcové, totiž že Ježíšovo lidství je cestou k Jeho Božství a že Jeho Božství se nám dává pro naši spásu skrze Jeho svaté tělo, které On přijal z Panny Marie, obětoval na Kříži a učinil je nástrojem naší spásy. Jednoduše řečeno, že Ježíšovo lidství se stalo pramenem nestvořeného Božství pro celý stvořený svět, když se Stvořitel stal tvorem, aniž by přestal být Stvořitelem.
Přečteno 648xcelý článek
To, co Bůh Ježíš prožíval tělesně během svého pozemského putování, když se pro naši spásu stal člověkem, naznačuje a otevírá naši duchovní cestu skrze Něj k věčnému životu, jak píše sv. Aelred z Rievaulx (+1167), známý středověký cisterciácký autor: "Jeho rozvoj tělesný je náš rozvoj duchovní."
Přečteno 846xcelý článek
Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Přečteno 814xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 10 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.