Polská biskupská konference, 9.6. 2019
Všechno, co stvořil Bůh, nese jeho stopu, ze všeho nejvíc pak člověk, který je korunou tvorstva a obrazem samotného Boha: Boha, který je společenstvím Tří Osob. Proto i člověk odráží tuto skutečnost a je stvořen jako společenství osob, které vyjadřuje bytostné společenství rodiny: muž, žena a jejich společné dítě coby plod jejich vzájemné manželské lásky. Tuto skutečnost zvýrazňuje i pasáž v dokumentu o manželství Polské biskupské konference z roku 2009.
V popisu
stvoření čteme: „I řekl Bůh: ‚Učiňme člověka k našemu obrazu, k naší
podobě.‘ ... Stvořil tedy Bůh člověka ke svému obrazu. Jako muže a ženu jej stvořil."
(Gen 1,26-27) Kontemplace dějin spásy
nám ukazuje Boha-Ženicha, který si vyvolil lid, uzavřel s ním
neodvolatelnou Smlouvu, jeho záležitosti považuje za své vlastní a ačkoliv je
zrazován - zůstává věrný. Aby bylo možné být Jeho obrazem, je třeba žít
v manželství láskou věrnou, nerozlučitelnou a výlučnou.
V běhu dějin Zjevení náš Bůh v Trojici jediný odhaluje, že je Společenstvím milujících se Osob. Společenstvím, o kterém - ačkoli je nevystižitelným mystériem - můžeme říci, že tvoří ustavičnou vzájemnost, kde každá z Božích Osob obdarovává sebou, jakož i každá přijímá jako dar ostatní Osoby. Láska sjednocující Nejsvětější Trojici je tak opravdová, hluboká a radikální, že působí dokonalou jednotu, v níž každá z Božích Osob zůstává sebou, avšak je jeden Bůh. Proto povolání být v manželském životě živým obrazem Nejsvětější Trojice vybízí ke vzájemnosti a k dokonalému společenství při současném respektování své odlišnosti. Toto povolání můžeme uskutečnit, když milujeme každého dne víc a víc a když usilujeme celým životem o co nejtěsnější sjednocení na úrovni mysli, citů, těla i každodenního života.
Ježíš Kristus, když uvádí výše citovaná slova z knihy Genesis, dodává: „Proto (tzn. kvůli tomu, za tímto účelem) opustí člověk svého otce i matku a spojuje se se svou ženou tak těsně, že již nejsou dva, ale jsou jedno tělo." (Mt 19,5; Mk 10,7; Ef 5,31) Rozhodnutí o „církevním sňatku" tudíž není a ani nemůže být pouze volbou místa obřadů, nýbrž musí být volbou stylu života. Je to totiž odpověď na povolání, které Bůh uložil muži a ženě. Je to rozhodnutí, aby celý svůj manželský život učinili viditelným znamením té neviditelné „Skutečnosti", jakou je Bůh v Trojici jediný.
[Konferencja Episkopatu Polski: Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, 19. 6. 2009, 31-33. Do češtiny přeložil Lukáš Drexler.]
Lukáš Drexler: Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Marie od Vtělení (Guyart): Uchvácena a pohlcena viděním Nejsvětější Trojice
Jan Pavel II.: Muž i žena stvořeni k obrazu a podobě Boha, Boha Trojjediného
Kolumbán: Velkou důstojností je pro člověka podobnost s Bohem, pokud ji zachová
Lukáš Drexler: Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Tertulián: Učiňme člověka k obrazu našemu, k obrazu Syna vtěleného - jednoho z Trojice
Jan van Ruysbroeck: Jednota v Trojici, Trojice v Jednotě - jeden všemohoucí Bůh
Jan Pavel II.: Proč jsou kněžími jen muži, a nikoliv i ženy?
Pavel Evdokimov: Žena je pro muže a muž skrze ženu
Mechtilda Magdeburská: Nebeský šenk Svaté Trojice
Wacław Hryniewicz: Být odpovědí na pozvání Boha
Petr Lombardský: Jaké věci je manželství svátostí
Jarosław Szymon Szymczak: Manželství a Církev
Lukáš Drexler: Mění se přirozenost člověka?
Dominik Pecka: Jako muže a ženu je stvořil
Marian Zawada: Rodinnost Boha
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.