Nacházíte se na: Theofil > Věrouka > Jaké věci je manželství svátostí

Jaké věci je manželství svátostí

Petr Lombardský, 13.7. 2020

Manželství není svazkem pouze za účelem plození a výchovy potomků, ale také za účelem lásky: lásky Kristovy i lásky lidské, tedy lásky boholidské, ze které manželství nejen čerpá veškerou svoji sílu a krásu, ale na ni i odkazuje i je k jejímu obrazu proměňováno a stává se v něm tato láska tělem. Manželství je totiž obrazem lásky Krista a Církve, Stvořitele a stvoření. A jedno odkazuje na druhé: vztah Krista a Církve odkazuje na manželství a manželství odkazuje na vztah Krista a Církve, čehož se dotýká i Petr Lombardský (+1160), když ve svých slavných "Sentencích" pojednává svátost manželství, která je svátostí lásky, plodné lásky, eschatologicky plodné lásky. Daný úryvek předkládáme v latinsko-českém znění.

 

manzelstvi-vyr-upr-men.jpg
 

 

Cum ergo Conjugium sacramentum sit, et sacrum signum est, et sacrae rei, scilicet, conjunctionis Christi et Ecclesiae, sicut ait Apostolus. Scriptum est, inquit, Ephes. 5: „Relinquet homo patrem et matrem, et adhaerebit uxori suae; et erunt duo in carne una. Genes, 2: Sacramentum hoc magnum est; ego autem dico in Christo et Ecclesia." Ut enim inter conjuges conjunctio est secundum consensum animorum, et secundum permixtionem corporum, sic Ecclesiae Christo copulatur voluntate et natura qua idem vult cum eo, et ipse formam sumpsit de natura hominis. Copulata est ergo sponso spiritualiter et corporaliter, id est, charitate ac conformitate naturae. Hujus utriusque copulae figura est in conjugio. Consensus enim conjugum copulam spiritualem Christi et Ecclesiae, quae fit per charitatem, significat. Commixtio vero sexuum illam significat, quae fit per naturae conformitatem.

 

Když je tedy manželství svátostí, je i svatým znamením i svatou věcí, totiž spojení Krista a Církve, jak tvrdí Apoštol (Pavel). Je psáno, říká: „‚Opustí člověk otce i matku a připojí se ke své ženě a dva budou jedním tělem.‘ Je to velké tajemství, já pak to říkám s ohledem na Krista a Církev." (Ef 5,31-32) Jako totiž ke svazku mezi manželi dochází souhlasem duší a spojením těl, tak se Církev spojuje s Kristem vůlí a přirozeností, poněvadž ona chce totéž co on a on přijal podobu z lidské přirozenosti. Nevěsta je tedy (s ženichem) spojena duchovně i tělesně, to znamená láskou a souladem přirozenosti. Obraz těchto dvou spojení je v manželství, neboť souhlas manželů vyjadřuje duchovní spojení Krista a Církve, které se uskutečňuje láskou; pohlavní spojení pak vyjadřuje to, které se uskutečňuje souladem přirozenosti.

 

[Petr Lombardský: Čtyři knihy sentencí (Sententiarum libri quatuor), IV. kniha, XXVI. distinkce, 6. kapitola. Na základě latinského znění (J.-P. Migne: Patrologia latina, 192, Paris 1855, sl. 909-910) a s přihlédnutím k polskému překladu (Piotr Lombard: Cztery księgi sentencji, Tom II, Olsztyn 2015, s. 461-462) přeložil Lukáš Drexler.]

 

Související články:

Polská biskupská konference: Manželství - živý obraz Nejsvětější Trojice
Lukáš Drexler: Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice 
Jarosław Szymon Szymczak: Manželství a Církev  
Dominik Pecka: Jako muže a ženu je stvořil 
Marian Zawada: Rodinnost Boha   
Augustin: Jsme Jeho tělem
Izák ze Stelly: Maria a Církev 
Frederick William Faber: Církev
Emilian Soukup: Církev Kristova 
Frederick William Faber: Církev je dílo Nejsvětější Krve
Hildegarda z Bingenu: Církev Kristova - panenská Matka křesťanů  
Theresien Bartoňová: Člověk stvořený k obrazu a k podobě Boha  
Cyprián: Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku  

 

[RSS]

Přečteno 90x

další články