věrouka, mariologie, gratiologie
(lat. Mediatrix)
„Maria se stala prostřednicí milosti setkáním s andělem, který ji oslovil jako ‚milostiplnou‘. Kam přichází se svým Dítětem, tam proudí skrze ni do světa milost tohoto Dítěte."
Adrienne von Speyr, Služebnice Pána
Panna Maria, Prostřednice všech milostí -
jeden z titulů Panny
Marie, který vyjadřuje, že veškerá milost Boží k nám přichází prostřednictvím
Panny Marie. Tento zdánlivě provokativní titul vyplývá ze skutečnosti, že
panenská dívka Marie z Nazareta se nadpřirozeným způsobem, tj.
působením Ducha
Svatého při události Zvěstování,
stala Matkou Božího Syna, který coby vtělený Bůh je plností a - spolu
s Otcem a Duchem Svatým - i zdrojem všech milostí (srov. J 1,16: „Z jeho plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí.").
Vzhledem k tomu, že vtělený Syn Boží je plností milostí nebo dokonce
Milostí samotnou, který coby Zdroj všech milostí přišel do našeho světa prostřednictvím
své lidské Matky Marie, se Maria stala prostřednicí všech milostí, jež mají
zdroj v Synu a v celé Boží Trojici.
Toto Mariino prostřednictví nemá pasivní charakter, tj. nestalo se skrze Marii „jen
tak mimochodem", ale vyžadovalo její svobodný souhlas a její součinnost, kterou
totálně přitakala spolupráci s Boží milostí a s Božím působením. Přípravou
na tuto totální spolupráci Panny Marie s Boží milostí bylo její
omilostnění v okamžiku jejího početí, tj. uchránění Bohem od dědičné viny,
s jakou se jinak do tohoto světa rodí každý člověk (srov. Neposkvrněné
početí), a důsledkem byla Mariina totální proměna k obrazu Krista, kdy
pro tak těsné spojení se svým Synem a Bohem a v důsledku své účasti na
jeho veškerém odvěčném působení byla při dovršení běhu svého pozemského života „vzata
s tělem i duší do nebeské slávy" (Pius XII.: Munificentissimus Deus, 44), tj. nanebevzata.
Mariino prostřednictví všech milostí tedy vyplývá z milosti jejího Božího mateřství, totiž že se stala matkou vtělené Milosti, a v Písmu je potvrzeno zejména oslovením, jakým ji pozdravuje archanděl Gabriel při události Zvěstování: „Milostiplná" (řec. κεχαριτωμενη [kecharitómené]; srov. Lk 1,28). Maria touto Milostí, již přijala do svého lůna jako panenská matka, byla naprosto proměněna a jí připodobněna a „kopírovala" ji po celý život od svého početí až do konce svého pozemského putování, celou svou bytostí a veškerým svým konáním. V opačném případě totiž, tj. kdyby v ní něco odporovalo této v ní se vtělující Milosti, Božímu Synu, by jej nemohla nosit ve svém lůně a být jeho Matkou. Být Matkou Boha totiž znamená být s Bohem beze zbytku, totálně zajedno (tj. být „na stejném místě", jako je Bůh, který je Svatý, kdy tímto „místem" je tělo Mariino, z níž si Bůh „bere" tělo pro tělo Ježíšovo, pro tělo vtělujícího se Boha). Proto v důsledku tohoto Božího mateřství, k jakému ji omilostnil a od věčnosti vyvolil Bůh, je Maria i Prostřednicí všech Božích milostí a kvůli tomuto mateřství má od okamžiku početí Boha ve svém lůně podíl na veškerém působení svého a zároveň Božího Syna (neboť Maria není matkou pouze lidské přirozenosti, ale Osoby, která v ní a skrze ni jako božská přijala lidskou přirozenost, po vtělení neoddělitelnou od této božské Osoby a s ní osobně /tj. hypostaticky/ sjednocenou; na druhou stranu však Boží mateřství Marie neznamená, že Maria je zdrojem Synova Božství a tudíž ani jakékoliv Boží milosti!).
O skutečnosti Mariina prostřednictví, vyplývajícího z Mariina mateřství, psali již mnozí otcové, kteří se o ní vyslovovali mj. jako o prameni vody věčného života (viz např. zde nebo zde). Mezi nejvýraznější opěvovatele prostřednictví Panny Marie v katolické církvi náleží bezesporu velký mariánský ctitel sv. Bernard z Clairvaux (+1152), který mj. píše: „A proto celým srdcem, z hloubi nitra, všemi silami ctěme Marii; vždyť to je vůle Toho, který chtěl, abychom měli všechno prostřednictvím Marie" (De aquaeductu). A např. sv. Petr Kanisius (+1597) o prostřednictví Bohorodičky píše: „Svatí otcové nazývají Marii Prostřednicí, tedy i my můžeme nazývat Marii Prostřednicí, ale v jiném smyslu než u Krista" (Maria, nedostižná Panna a svatá Bohorodička, 55, 8). Mariině prostřednictví se také výslovně věnuje dokument II. vatikánského koncilu Lumen gentium (čl. 60-62).
Církev si tuto skutečnost liturgicky připomíná 8. května.
Adrienne von Speyr:
Skrze Marii ke Kristu
Emilián Soukup: Maria - Matka božské milosti
Jan Maria Vianney: Panna Maria, prostřednice
Wincenty Granat: Účast Marie na díle vykoupení
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Reginald Garrigou-Lagrange: Ve škole Panny Marie
Mikuláš Ďurkáň: Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Bonaventura: Te, Matrem Dei, laudamus (Tebe, Matko Boží, chválíme)
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Jan Evangelista
Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Roberto Zavalloni: Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 4/6
Roberto Zavalloni: Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 3/6
Gabriele Amorth: Zlý duch se Matky Boží skutečně bojí
Gabriel od sv. Marie Magdaleny: Maria Prostřednice
Jan van Ruysbroeck: Syn jí nemůže odepřít nic
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Panně Marii
Irena Saszko: Panna Maria Deskami Zákona
Co přivádí svaté v úžas u Panny Marie?
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
Lukáš Drexler, 16.3. 2019
Přečteno 1794x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.