Origenes, 6.8. 2023
Významný starokřesťanský teolog Origenes (+253) znovu připomíná tu ústřední pravdu křesťanství, že Bůh se v čase stal člověkem, aby nás přivedl na duchovní výšinu k poznání a nazírání svého věčného Božství, čímž nazírajícím jej uděluje věčnou spásu a podíl na jeho božské slávě, jakou Ježíš Kristus, Syn Boží "plný milosti a pravdy" (J 1,14), zjevil i svým apoštolům na Hoře Proměnění.
Zeptá-li
se nás tedy Kelsus[1],
jak je možné poznat
Boha
a obdržet od něho spásu,
odpovíme: Slovo
Boží, jež je v těch, kteří Ho hledají nebo přijímají, když se zjevuje,
dokáže ukázat a odhalit Otce,
který nebyl před příchodem Slova viděn. Neboť kdo jiný může spasit a přivést
lidskou duši
k nejvyššímu Bohu než Bůh‑Slovo? „To Slovo bylo na počátku u Boha" (srov. J 1,1-2), ale kvůli těm, kteří jsou spjati
s tělem,
kteří jsou tělem, se samo také „stalo tělem" (srov. J 1,14), aby Ho mohli přijmout ti, kteří Ho nedokázali nahlížet,
dokud „bylo Slovem" a „bylo u Boha" a „bylo Bůh" (srov. J 1,1). A to Slovo, které promlouvalo tělesným hlasem a které bylo
zvěstováno (srov. 1J 1,2-3) jako „tělo",
zve k sobě ty, kteří jsou tělem, aby byli nejprve zformováni „Slovem,
které se stalo tělem" (srov. J 1,14)
a následně aby je pozvedlo k nazírání
samotného Slova, takového, jakým bylo, než „se stalo tělem", aby v opoře o
počáteční nauku podle těla a v povznesení nad ni říkali: „A pokud jsme kdysi
znali Krista
podle těla, nyní Ho již takto neznáme" (2Kor
5,16).
Slovo se tedy „stalo tělem", a stavše se „tělem" „přebývalo mezi námi" (srov. J 1,14) a nikoli mimo nás:, a přebývaje mezi námi nezůstalo u své prvotní podoby, ale zavedlo nás na duchovní „vysokou horu" (srov. Mt 17,1 a par.) a ukázalo nám svoji slavnou podobu a jas svých šatů (srov. Mt 17,1-3; Mk 9,2-4), a ne jen svých šatů, ale též duchovního zákona, který symbolizoval spolu s Ježíšem „ve slávě" (Lk 9,31) spatřený Mojžíš, a ukázalo nám i celé proroctví, které nezaniklo vtělením Slova, ale bylo uvedeno do nebe, čehož symbolem byl Eliáš.
Kdo k tomuto dospěl, ten může říci: „Spatřili jsme Jeho slávu, slávu, jakou má od Otce Jednorozený, plný milosti a pravdy" (J 1,14).
Kelsus si tedy hloupě vymyslel údajnou odpověď na svoji otázku: „Jak je podle vás možné poznat Boha a obdržet od něho spásu?" Neboť výše jsme představili naši odpověď.
[Origenes: Contra Celsum, VI, 68. Na základě polského překladu (Orygenes: Przeciw Celsusowi, Warszawa 1977) a řeckého textu (Origenes Werke, 2, Buch V-VIII Gegen Celsus, Die Schrift vom Gebet, Leipzig 1899, s. 138) přeložil Lukáš Drexler.]
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Ježíš Kristus je Král, avšak jeho Království není z tohoto světa
Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Především se oddej četbě Božích Písem!
Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Proti Celsovi (Contra Celsum)
"Učinil mne vybraným šípem"
Zač se modlit především?
Řehoř z Nyssy: Poznání Boha
S pohledem upřeným na Ježíše
Anastasius
Sinajský: Z řeči na Proměnění Páně
René Laurentin: Temný a zároveň zářivý oblak víry
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Hippolyt Římský: Bůh není žebrák, i tebe učinil bohem ke své slávě
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Irenej z Lyonu: Slávou Boží je živý člověk, životem člověka je patření na Boha
Lev Veliký: Jeden a týž prostředník mezi Bohem a lidmi, Bůh i člověk Ježíš Kristus
Anděla z Foligna: Kráčím od Tvého lidství ke Tvému Božství a od Tvého Božství ke Tvému lidství
Yves Congar: Nehledat ve světě svůj vlastní prospěch, ale spatřovat v něm Boha
Michael Špaček: Poznání všech věcí a Boha v nich podle Tomáše Špidlíka (1/4)
"Toto je můj Syn, můj jediný Zákon - Ten poslouchejte"
Řehoř Veliký: Ten, který je věčný, se ukázal v čase
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha
Jean Daniélou: Mystické poznání Boha
Nerses Šnorhali: Proměnění
Proč se Bůh vtělil
[1] Kelsus (2. stol.), kterému je věnován celý Origenův spis Contra Celsum („Proti Kelsovi"), z nějž pochází i přeložený úryvek, byl pohanský filosof, jenž svého času napsal dílo proti křesťanství s názvem Pravdivé slovo, na základě čehož byl následně Origenes vyzván, aby proti tomuto dílu sepsal teologickou reakci, jíž je právě Origenův spis Contra Celsum, v němž důkladně probírá Kelsovy jednotlivé výroky a námitky proti křesťanství a reaguje na ně z hlediska křesťanské víry a vyvrací nepravdy, které Kelsus o křesťanství tvrdil. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.