Lukáš Drexler, 22.9. 2023
Ježíšovy smrtelné rány, zachované i po přemožení smrti, tj. po vzkříšení, nejsou nahodilou událostí nebo snad nějakým nedostatkem, ale jsou neopominutelnou součástí Božího Zjevení, ve kterém Bůh v Ježíši Kristu zjevuje sám sebe světu. I tyto rány tak artikulují Boží sdělení nám lidem, pro naše dobro a pro naši spásu, abychom především poznali Toho, kterému toto naše dobro a naše spása leží na srdci, na trvale probodeném srdci.
„Podívejte se na mé ruce a na mé nohy, že jsem to já. Dotkněte se mne a přesvědčte se ..." (Lk 24,39)
„Téhož dne večer, prvního dne po sobotě, když byli učedníci ze strachu před židy shromážděni za zavřenými dveřmi, přišel Ježíš a postavil se uprostřed nich a řekl jim: ‚Pokoj vám!‘ Když to řekl, ukázal jim ruce a bok. Učedníci se zaradovali, když spatřili Pána." (J 20,19-20)
Učedníci Ježíše po vzkříšení nepoznávají po tváři (srov. J 20,14; 21,4; Lk 24,16), ale po ranách, kdy tyto rány jsou jakoby Kristovou „tváří", v nichž je shrnuta celá jeho osoba: osoba vtělená, osoba Boží, osoba obětující se, osoba přemáhající smrt, osoba milující druhé až k vlastní smrti, osoba trpící z lásky za nás, osoba vydaná v poslušnosti Otci až k smrtelnému „odevzdání" svého Ducha (srov. J 19,30), osoba, z níž prýští život světa. Tak rány Krista jakoby „mluví" a jsou jeho výmluvnými „ústy", jež promlouvají neustále, po celou věčnost, neboť jsou po celou věčnost otevřené ve „výdechu lásky" (srov. Lk 23,46), a mluví Slovem - jaké je Slovo, kdo je Slovo, aby ti, kdo „zachovávají" Slovo, měli život věčný a neokusili smrti navěky (srov. J 8,51-52), ale měli život z něj (srov. J 5,40; 6,57; 1J 5,12) a v něm (J 1,4) a skrze ně (srov. 1J 4,9), protože je to Slovo života (srov. 1J 1 1,1-2), které je Život (J 14,6; 11,25). Ježíšovy rány tak jsou v jistém smyslu on sám, v nichž a skrze něž učedníkům a celému světu zjevuje sebe sama a dává se světu poznat: „Já jsem to!" (srov. Lk 24,39).
[Úryvek z disertační práce Rány Kristovy jako výraz kenotičnosti osoby. Příspěvek k teologii rány v boku, obhájené roku 2023 na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.]
Bůh
"A hned vyšel ven..."
Panna Maria - Matka Boží
Arte-factum - deo-factum
Mění se přirozenost člověka?
Jsou křesťanští mystici breathariáni?
Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana
Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity
Úcta k Srdci Ježíšovu 2/2 - Teologické základy úcty
"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Tajemství Kristova probodeného boku a Srdce ve středověké benediktinské tradici
Očistec - katolický konstrukt, nebo pravověrná součást křesťanské tradice?
Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí
Peklo, očistec a nebe v Eschatologii Josepha Ratzingera
Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Zvěstování Panně Marii - počátek "nového stvoření"
Úcta k Srdci Ježíšovu 1/2 - Dějiny úcty
Musí být biskup skutečně ženatý?
Tři údobí duchovního života
V čem spočívá věčný život
Holubice nového stvoření
Našel jsem svůj domov
Odevzdat se Marii
Maria souznělá
O kontemplaci
Rány Kristovy
Oheň Eliášův
Přijetí Boha
Antonín Paduánský: "Pokoj vám!"
Bonaventura: O Božském Srdci Páně
Antonín Paduánský: Pán můj a Bůh můj
Antonín Paduánský: Ukázal jim ruce, bok a nohy
David z Augsburgu: Srdce Kristovo pramenem živoucí krve
Grzegorz Ryś: Proč jsou rány vzkříšeného Krista nezhojené?
Mechtilda Magdeburská: Jak za dnů bolestí zjevuje Kristus své rány
L. Drexler: Tajemství Kristova probodeného boku a Srdce ve středověké benedik. tradici
Hildegarda z Bingenu: O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy
Lukáš Drexler: Rány Kristovy v životě a díle sv. Kateřiny Sienské
Marie Celesta Crostarosa: Hledej potěšení v Kristových ranách
Silvano Fausti: ...ale jeden z vojáků mu kopím probodl bok
Absconditus: Bůh nemůže mlčet, neboť je odvěké Slovo
Jan Damašský: Stav Krista po zmrtvýchvstání
Kateřina Sienská: Tajemství mého Srdce
Veronika Giuliani: O ranách Pána Ježíše
Bonaventura: Zdroj života je v Tobě
Lukáš Drexler: Rány Kristovy
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.