Lukáš Drexler, 9.9. 2023
Je-li Církev Kristovým tělem, pak spolu s Kristem sdílí i jeho úděl - jak v jeho ponížení, tak v jeho oslavení, ale i v jeho plodnosti, uvolněné a otevřené na Kříži, ve "vodě a krvi" boku Kristova.
Církev
je Kristovým
tělem,
je a jedná „in persona Christi", a v tomto světě
přejímá spolu s Kristem a v něm i jeho „podobu služebníka", tedy skrytosti
majestátu a slávy
před pohledem tohoto světa a naopak snášení slabosti tohoto světa, tak jak tomu
bylo u její Hlavy - Krista. V tom lze spatřovat podobu „eklesiální
kenoze",
která je jakoby pokračováním kenoze Krista, jenž nedbal své důstojnosti, ale „sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob
služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil, v poslušnosti
podstoupil i smrt,
a to smrt na kříži" (Flp 2,7-8).[1] To
je souzeno i Církvi, která ve svých údech doplňuje, „co zbývá do míry utrpení
Kristových" (srov. Kol 1,24), a
trpí-li spolu s ním, bude spolu s ním nakonec i oslavena
(srov. Řím 8,17). Církev je tak
v tomto světě jako ten, který je „plný
bolesti, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak
opovržený" (Iz 53,3), v podobě
Služebníka Hospodinova, který ve svém boholidském
ponížení nese „naše bolesti" (Iz 53,4)[2],
pročež „ho Bůh vyvýšil" (Flp 2,9): Církev má tak pro toto
ponížení se svým Snoubencem zaslíbení i na Snoubencově povýšení a oslavení, kdy
jako mu byla připodobněna v jeho kenozi a utrpení, tak mu bude
připodobněna i v jeho oslavení a vyvýšení: „Nevěsta, choť Beránkova"
(srov. Zj 21,9), v eschatonu
v odměně za své bolesti „sestupuje z
nebe
od Boha, zářící Boží slávou", v jasu „jako nejdražší drahokam a jako průzračný křišťál" (Zj 21,10-11).
Kenotický aspekt Církve však lze spatřovat i v jejím mateřství, v její „uprázdněnosti" pro druhé, které - po vzoru Krista - počíná ve svém mateřském boholidském lůnu, skrze svátosti Kristovy, tj. skrze svátosti Kristova ukřižovaného a nyní oslaveného těla, jež vytryskly z jeho lůna, otevřeného „k porodu" na kříži setníkovým kopím (srov. J 19,34). Tak i Matka Církev, trpící v tomto světě, spolu s Kristem „roní" ze své rány znamení života, skrze něž udílí z pověření svého Ženicha život věčný a dále udržuje a vyživuje nadpřirozeným životem své i Kristovy děti ve svém mateřském lůnu: Církev je v sobě uprázdněna od sebe sama, aby postoupila v sobě prostor svému Kristu, jenž v ní plodí boholidství, které se rodí „z vody a z Ducha" (srov. J 3,5) a je vyživováno jeho vlastní krví, krví Božského Pelikána. Děti Kristovy i Církve tak spočívají v plodové vodě křtu neboli v Duchu Svatém a jsou spojeni se svou Matkou Církví i se svým otcem Kristem „pupečníkovou šňůrou" svátostí Církve i Krista: Církev a její lůno je plno Krista konajícího i „Krista rozeného", jak lze i k Církvi vztáhnout slova Krista, ukazujícího na své učedníky, údy Těla Kristova: „Ženo, hle, tvůj syn!" (J 19,26)
[Úryvek z disertační práce Rány Kristovy jako výraz kenotičnosti osoby. Příspěvek k teologii rány v boku, obhájené roku 2023 na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.]
Bůh
"A hned vyšel ven..."
Holubice nového stvoření
Arte-factum - deo-factum
Jsou křesťanští mystici breathariáni?
Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana
Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity
Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí
Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Tajemství Kristova probodeného boku a Srdce ve středověké benediktinské tradici
"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Zvěstování Panně Marii - počátek "nového stvoření"
Úcta k Srdci Ježíšovu 2/2 - Teologické základy úcty
Úcta k Srdci Ježíšovu 1/2 - Dějiny úcty
Mění se přirozenost člověka?
Tři údobí duchovního života
V čem spočívá věčný život
Panna Maria - Matka Boží
Rány Kristovy
Přijetí Boha
Kristus Král
Cyprián: O jednotě Církve
Augustin: Jsme Jeho tělem
Izák ze Stelly: Maria a Církev
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Frederick William Faber: Církev
Emilian Soukup: Církev Kristova
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Jan Merell: Mystické tělo Kristovo
Láska plodí milovaného i milujícího
Pavel VI.: Jediný poklad jediné Církve
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Vladimír Losskij: Obraz Boha a obraz sluhu
Dariusz Kowalczyk: Kenoze Ducha Svatého
Řehoř Veliký: Církev vystupuje jako jitřenka
Jan Eudes: Kristovo tajemství v nás a v Církvi
John Meyendorff Kenotické bytí Ducha Svatého
Wacław Hryniewicz: Bůh živý je Bohem milujícím
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Ludvík Granadský: "Věřím ve společenství svatých"
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Izák ze Stelly: Kristus nechce nic odpustit bez Církve
Hans Urs von Balthasar: Trojjediné sebezřeknutí Lásky
Frederick William Faber: Církev je dílo Nejsvětější Krve
Hugo Rahner: Milujeme Církev, protože milujeme Krista
Cyprián: Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku
Hildegarda z Bingenu: Církev Kristova - panenská Matka křesťanů
Luigi Melotti: Maria Nanebevzatá, obraz konečného naplnění Církve
Hildegarda z Bingenu: O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy
Wacław Hryniewicz: Církev je svátostí Kristovy přítomnosti, navzdory našim hříchům
Cyril Alexandrijský: Jednorozený se stal prvorozeným, aby nás obohatil Bohem Otcem
Wacław Hryniewicz: Církev je svátostí Kristovy přítomnosti, navzdory našim hříchům
Henry Edward Manning: Duch Svatý - sjednotitel Otce a Syna i Boží Církve
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Cyril Alexandrijský: "Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás"
Hans Urs von Balthasar: Tajemství božské bohaté chudoby
Louis Bouyer: Konečným cílem Vtělení je Kristus celý
Henri de Lubac: Kdo vidí Církev, vidí skutečně Krista
Juan de Torquemada: Církev je studnicí vod živých
Petr Lombardský: Jaké věci je manželství svátostí
Origenes: Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Jarosław Szymon Szymczak: Manželství a Církev
Tomáš Akvinský: Kristus je Hlavou Těla Církve
Benedikt XVI.: Písmo, Tradice, Církev
O Církvi a věčnosti
[1] Srov. Balthasar, H. Urs von: „Kénose (de lʼÉglise)", in: AaVv.: Dictionnaire de spiritualité, ascétique et mystique, Tome VIII, Paris 1974, sl. 1705.
[2] „Utrpení Církve je specifickou manifestací tajemství kříže Kristova a účastí na jeho utrpeních (viz Flp 3,10)" (Hryniewicz, W.: Nasza Pascha z Chrystusem. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, Tom 2, Lublin 1987, s. 140); srov. též: „Církev setrvává v ‚podobě služebníka‘ (Flp 2,7) podle vzoru Krista, dobrovolně přijaté a úmyslně uskutečňované jako poslání a úkol" (Hryniewicz, W.: „Kenoza", IV. W teologii prawosławnej, 3. Eklezjologia, in: AaVv.: Encyklopedia katolicka, Tom VIII, Lublin 2000, sl. 1349).
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.